Wednesday, December 13, 2023

APPRENDRE A GARDER ALLUMÉE LA LAMPE DE LA FOI. (MATHIEU 25 : 1-13).


Dans les récits évangéliques, Jésus utilise parfois des paraboles pour illustrer son enseignement. En tant que langage figuré, ils sont utilisés pour transmettre des vérités plus profondes. Les paraboles emploient généralement des situations et des personnages tirés de la vie quotidienne, nous incitant ainsi à réfléchir sur leur pertinence dans nos vies. Dans l'Évangile d'aujourd'hui, s'adressant à ses disciples, Jésus utilise la parabole des dix vierges pour illustrer le Royaume des cieux. Ainsi, le récit de Jésus nous emmène dans le contexte de la célébration, de la joie. Voyons comment se déroule l'histoire et ce qu'elle nous apprend.

Jésus décrit dix vierges invitées à rencontrer un époux. Mais pourquoi 10 vierges et ni moins ni plus ? Le nombre dix, significatif dans la première alliance, symbolise la complétude et une période d’épreuve, comme le montrent les Dix Commandements (Exode 20 :1-17) et les « dix jours» de persécution dans Apocalypse 2 :10. Ainsi, les dix vierges représentent métaphoriquement l'invitation de l'humanité à se préparer au retour du Christ, leurs lampes signifiant la préparation à une attente éventuellement longue. Que dit la parabole sur leur préparation pour ce grand événement ?

Le récit divise les vierges en deux groupes : cinq sont sages et cinq sont folles. La distinction réside dans leur préparation ; les insensés n’ont pas apporté de l’huile supplémentaire, se concentrant uniquement sur les réalités immédiates, tandis que les sages ont apporté de l’huile supplémentaire, symbolisant la prévoyance et la diligence. Dans l'Ancien Testament, l'huile était utilisée pour oindre les rois, les mettant à part pour la mission de Dieu. Ce fut le cas de l'onction de Saül par Samuel ; c'était aussi le cas de David et de Salomon.

A la lumière de la symbolique de l’huile, nous comprenons que nous avons été oints au baptême et dans la confirmation, mis à part dans un but divin. Dans ce contexte, l'huile supplémentaire représente la foi, le don du Saint-Esprit que nous avons reçu lors de notre baptême et de notre confirmation. Nous pouvons également comprendre l'huile supplémentaire comme les sept dons du Saint-Esprit parmi lesquels le don de sagesse, de force, de connaissance, etc. Par conséquent, nous pouvons dire qu'en utilisant l'image de « l'huile », la parabole souligne pour nous la nécessité de nourrir notre foi, entretenir notre flamme intérieure par une vie constante de prière, un contact étroit avec l'Écriture Sainte et des œuvres de charité. Et tout cela doit être pratiqué même dans les moments difficiles, les moments de fatigue spirituelle, de découragement.

Cette parabole met également en lumière la fragilité humaine et la nécessité d'une vigilance spirituelle. La parabole dit que « Comme l’époux tardait longtemps, ils s’assoupirent tous et s’endormirent ! » Reconnaître cette tendance à la somnolence spirituelle est crucial. En soulignant cette somnolence collective, la parabole démontre notre propension à devenir spirituellement léthargique en raison des divers défis de la vie.

Dans la vie chrétienne, il arrive parfois que nous expérimentions des moments de sécheresse spirituelle, la désolation, la culpabilité non résolue et les blessures qui troublent notre âme, l'épuisement, les distractions du monde, les problèmes de santé et bien d'autres raisons. Cette reconnaissance de la possibilité de devenir spirituellement somnolent souligne encore plus la nécessité pour nous de rester vigilants dans notre foi, malgré les dérives occasionnelles de nos engagements spirituels et religieux.

La parabole met également l'accent sur l'interaction entre la grâce et la responsabilité personnelle. Alors que la grâce de Dieu invite l'humanité entière au salut, notre réponse nécessite une responsabilité personnelle. La prise de conscience des vierges folles de leur manque de préparation et la fermeture de la porte qui s'ensuit lorsqu'elles vont acheter de l'huile constituent un puissant rappel que notre voyage spirituel personnel. Bien que nous puissions obtenir l’inspiration, les conseils et l’aide des autres, l’huile de la sagesse et de la foi n’est pas transférable ; il ne peut pas être partagé avec d’autres. Elle doit être nourrie par des expériences de foi personnelles, des prières, des réflexions et des actes de charité. Maintenir la lumière de notre foi nécessite des exercices spirituels continus et un contact régulier avec la Parole de Dieu.

La parabole de Jésus se termine par une exhortation à la vigilance et à l'importance de posséder un supplément d'huile de sagesse et de foi divines. Ce message nous exhorte à toujours rechercher la sagesse divine et à garder vivante notre flamme intérieure, en nous assurant d'être prêts pour la venue du Christ et de participer au banquet éternel d'amour de Dieu. Profitons du temps qui nous est donné aujourd’hui pour grandir dans cette vigilance spirituelle puisque nous ne savons pas ce qu’il en sera demain.

Que les enseignements de Jésus dans l'Évangile d'aujourd'hui soient une lampe qui nous guide dans notre vie quotidienne.

Que Dieu vous bénisse pendant que vous nourrissez votre vie de ses paroles !

 

 

 

Prière pour la vigilance spirituelle et la sagesse

Père céleste, nous Te remercions pour le don de la vie et de la foi.

Inspirés par la Parabole des Dix Vierges, nous venons devant Toi à la recherche de la sagesse et de la vigilance nécessaires à notre cheminement spirituel. Accorde-nous, Seigneur, la prévoyance des vierges sages, afin que nous puissions toujours emporter avec nous l'huile de la foi et de la sagesse divine.

Remplissez nos cœurs de votre Saint-Esprit, afin que nous puissions être illuminés par les dons de sagesse, de compréhension et de courage. Aide-nous à nourrir notre foi par la prière, la réflexion sur ta parole sacrée et les actes de charité. Dans les moments de sécheresse spirituelle ou de distraction, renouvelle notre concentration et notre engagement envers Toi.

Apprenez-nous à être toujours vigilants, en reconnaissant que le moment du retour du Christ nous est inconnu. Que nos lampes de la foi brûlent toujours brillamment, illuminant le chemin vers Votre Royaume éternel.

Nous prions pour la grâce de rester ferme dans notre foi, de rechercher continuellement Ta sagesse divine et de garder vivante notre flamme intérieure, garantissant ainsi notre préparation à la venue du Christ.

Nous Te les demandons par le Christ notre Seigneur ! Amen.🙏🙏🙏


SPIRITUAL AWAKENING: LESSONS FROM THE PARABLE OF THE TEN VIRGINS (MATTHEW 25: 1-13).



In the Gospel narratives, Jesus often used parables to illustrate his teaching. As a figurative language, they are used to convey deeper truths. Parables typically employ everyday situations and characters, prompting us to reflect on their relevance to our lives. In today’s Gospel, speaking to his disciples, Jesus uses the parable of Ten Virgins to illustrate the Kingdom of heaven. Thus, Jesus’ narration takes us to the context of celebration, of joy. Let’s see how the story unfolds and what it teaches us. 

Jesus describes ten virgins invited to meet a bridegroom. But why 10 Virgins and not less nor more?  The number ten, significant in the first covenant, symbolizes completeness and a period of testing, as seen in the Ten Commandments (Exodus 20:1-17) and the “ten days” of persecution in Revelation 2:10. Thus, the ten virgins metaphorically represent humanity’s invitation to prepare for Christ’s return, with their lamps signifying readiness for a possibly lengthy wait. What does the parable say about their preparedness for this great event?

The narrative divides the virgins into two groups: five are wise, and five are foolish. The distinction lies in their preparedness; the foolish did not bring extra oil, focusing only on immediate realities, while the wise brought extra oil, symbolizing foresight and diligence. In the Old Testament, oil was used for anointing kings, setting them apart for God’s mission. It was the case for Saul’s anointing by Samuel; it was also the case for David and Solomon. Similarly, we are anointed in baptism and confirmation, set aside for a divine purpose. In this context, the extra oil represents faith, the gift of the Holy Spirit we received during our baptism and confirmation. We can also understand the extra oil as the seven gifts of the Holy Spirit among which the gift of wisdom, fortitude, knowledge, etc. Therefore, we can say that by using the image of “oil” the parable underlines for us the need to nourish our faith, to maintain our inner flame through constant life of prayer, close contact the Sacred Scripture and works of charity. And all these are to be practiced even in challenging times, moments of spiritual tiredness, discouragements.

This parable also highlights human frailty and the necessity of spiritual vigilance. The parable says that “Since the bridegroom was long delayed, they all became drowsy and fell asleep!”  Recognizing this tendency towards spiritual drowsiness is crucial. By underlining this collective drowsiness, the parable demonstrates our propensity to become spiritually lethargic due to various life challenges. Some of these challenges are spiritual dryness, desolation, unresolved guilt, and wounds that trouble our soul, exhaustion, worldly distractions, health problems, and many other reasons. This acknowledgment of the possibility of becoming spiritually drowsy underscore even more the need for us to remain vigilant in our faith, despite occasional drifts from our spiritual and religious commitments.

The parable also stresses the interplay of grace and personal responsibility. While God’s grace invites the entire humanity to salvation, our response necessitates personal responsibility. The foolish virgins’ realization of their unpreparedness and the subsequent closing of the door when they go to buy oil serves as a powerful reminder of our personal spiritual journey. While we can gain inspiration, guidance, and help from others, the oil of wisdom and faith is not transferable; it cannot be shared with others. It must be nurtured through personal faith experiences, prayers, reflections, and acts of charity. Maintaining our faith's light requires continual spiritual exercises and regular contact with the Word of God.

Jesus’ parable concludes with an exhortation to vigilance and the importance of possessing extra oil of divine wisdom and faith. This message urges us to always seek divine wisdom and keep our inner flame alive, ensuring readiness for Christ’s coming and participation in God’s eternal banquet of love. May the teachings of Jesus in today’s Gospel be a lamp guiding us in our daily lives. 



Prayer for Spiritual Vigilance and Wisdom

Heavenly Father, we thank you for the gift of life and faith.

Inspired by the Parable of the Ten Virgins, we come before You seeking the wisdom and vigilance needed for our spiritual journey. Grant us, O Lord, the foresight of the wise virgins, that we may always carry with us the oil of faith and readiness.

Fill our hearts with Your Holy Spirit, that we may be enlightened with the gifts of wisdom, understanding, and fortitude. Help us to nourish our faith through prayer, reflection on Your sacred word, and acts of charity. In moments of spiritual dryness or distraction, renew our focus and commitment to You.

Teach us to be ever watchful, recognizing that the time of Christ’s return is unknown to us. May our lamps of faith always burn brightly, illuminating the path to Your eternal Kingdom.

We pray for the grace to remain steadfast in our faith, to seek Your divine wisdom continually, and to keep our inner flame alive, ensuring readiness for the coming of Christ.

We make our prayers through Christ our Lord! Amen.

May God bless you as your nourish your life with His words!

 


Tuesday, December 12, 2023

VIVRE L'AVENT COMME UN PELERINAGE D'ANTICIPATION JOYEUSE AVEC ZACHARIE ET MARIE (Zacharie 2 : 14-17 et Luc 1 :26-38).


La première lecture d'aujourd'hui nous amène au livre du prophète Zacharie. Au début de ce message nous lisons : «Chante et réjouis-toi, ô fille de Sion ! Voyez, je viens habiter parmi vous, dit le Seigneur. Mais qui est cette «fille de Sion» invitée à se réjouir en chantant au Seigneur ?

L'expression «Fille de Sion» est utilisée pour symboliser Jérusalem, le cœur du judaïsme. En utilisant cette imagerie féminine, le prophète veut refléter la tendresse du peuple et son besoin de protection de Dieu. Le message de Zacharie est une promesse divine annonçant un temps future de rédemption, où Dieu habitera au milieu de son peuple, lui offrant salut et sécurité. Israël a reçu cette mission divine : diffuser la connaissance du Dieu Unique au monde entier. Par conséquent, la promesse que Dieu lui a faite s’étend à toute la création parce que l’humanité avait déjà été bénie à travers Abraham (Genèse 22 : 18).

Cette promesse de Dieu d'habiter parmi son peuple s'est parfaitement réalisée grâce à l'incarnation de Jésus dans la vie de la Bienheureuse Vierge Marie. De cette manière, Mère Marie nous aide à expérimenter la « demeure de Dieu parmi nous ! ». Il ne s’agit pas simplement d’une compréhension conceptuelle, mais d’une expérience que tout croyant en Dieu devrait rechercher activement. Méditer ce message en ce temps de l'Avent et en la fête de Notre-Dame de Guadalupe lui donne une résonance profonde et actuelle.

L’Évangile du jour (Luc 1 : 26-38) nous aide à comprendre comment cette promesse de Dieu d’habiter parmi nous a commencé à se déployer. Le récit de la visite de l'ange Gabriel à Marie est si riche et si profond qu'il nécessiterait pratiquement des volumes de livres. Chaque détail a son importance : la mention de la Galilée évoque l'idée d'un cercle de joie, de célébration, tandis que «Nazareth » est lié à l'idée de « protection, préservation, ramification, consécration de soi-même ». 

Dans le contexte de l’Enfant Jésus, sa naissance est représentée comme une jubilation (comme on le lit à Noël à propos de la réjouissance des anges et des bergers) et une protection de l’humanité. Marie est entièrement consacrée à Dieu. Et la lignée de son Fils, qui remonte aux racines de David, est essentielle à la compréhension du plan de salut de Dieu et de son lien avec nos réalités humaines fragilisées par l’expérience du péché. D’où notre besoins de Salut.

        Dieu a envoyé l'ange Gabriel à une Vierge fiancée à un homme nommé Joseph. Et le nom de la Vierge était Marie. En racontant la situation conjugale de Marie au moment de la Visitation divine, saint Luc nous fait comprendre que Marie avait le projet de se marier avec Joseph. Dans la culture juive, la période de fiançailles était aussi forte que le mariage. Ainsi, le premier défi pour Marie a été de mettre de côté son projet et d'accepter celui de Dieu pour elle. Marie a été saluée par l’ange comme « Pleine de grâce ! » Elle s'est vidée de tout «ego» et ainsi la grâce de Dieu a pu trouver une place pour habiter en elle. «Le Seigneur est avec vous", ajoute l'Ange de Dieu. Le cœur de la Visitation est le «oui de Marie » au projet de Dieu lorsqu'elle disait : «Voici, je suis la servante de Dieu. Qu'il me soit fait selon ta parole! » En cela, Marie nous enseigne comment grandir dans la foi, faire confiance à Dieu car rien ne Lui est impossible.

Pour nous chrétiens d'aujourd'hui, le défi consiste à être attentifs à la visitation de Dieu dans nos vies, à être capables de dialoguer avec Dieu par la prière et la lecture de sa Parole. Il est également crucial de discerner dans notre vie et de découvrir le but principal pour lequel Dieu nous a appelés à l'existence, la manière unique par laquelle Dieu veut que nous Le servions. Marie nous enseigne l'humilité, l'adaptabilité, la liberté intérieure, la confiance en Dieu, la persévérance et, par-dessus tout, comment méditer et acquérir une compréhension plus profonde des événements de notre vie et du monde.

Que Notre-Dame de Guadalupe intercède pour nous tous alors que nous La célébrons aujourd'hui !🙏🙏🙏








EXPERIENCING ADVENT AS A JOURNEY OF JOYFUL ANTICIPATION WITH ZECHARIAH AND MOTHER MARY. (Zechariah 2 : 14-17 and Luke 1:26-38).

Today’s first reading takes us to the book of the Prophet Zechariah. At the beginning of this message we read : “Sing and Rejoice, O daughter of Zion! See, I am coming to dwell among you says the Lord.” But who is this “daughter of Zion” invited to be joyful, singing to the Lord?

The expression “Daughter of Zion” is used her to symbolize Jerusalem, the heart of Judaism. By using this feminine imagery, the prophet wants to reflect the tenderness of the people and their need for God’s protection.  Zechariah’ message is a divine promise of a future time of redemption, when God will dwell in the midst of His people, providing them with salvation and security. Israel has received this divine mission: to spread the knowledge of the Unique God to the whole world. Hence, promise of God made to her is extended to all creation because already humanity had been blessed through Abraham (Genesis 22:18).

This promise of God to dwell among His people was perfectly fulfilled through the incarnation of Jesus in the life of Blessed Virgin Mary. In this way, Mother Mary helps us experience the “indwelling of God among us!”. This is not merely a conceptual understanding, but an experience that every believer in God should actively seek. Meditating on this message during this season of Advent and on the Feast of Our LADY OF GUADALUPE gives it a profound and timely resonance.

          The Gospel of the day (Luke 1:26-38) help us understand how this promise of God to dwell among us began to unfold. The account of the visitation of Angel Gabriel to Mary is so rich and deep that it would require practically volumes of books. Every detail is important: the mention of Galilee evokes  the idea of a circle of joy, of celebration, while “Nazareth” is connected to the idea of “protection, preservation, branch, consecration of oneself.  In the context of Child Jesus, his birth is depicted as a  jubilation (as we read during Christmas about the rejoicing of angels and shepherds) and protection of humanity. His lineage, tracing back to the root of David, is pivotal in understanding God's salvation plan and its connection to human reality.

          God sent angel Gabriel to a Virgin betrothed to a man named Jospeh. And the Virgin’s name was Mary. Narrating Mary’s marital situation at the moment of the Divine Visitation, St Luke helps us understand that Mary had her project of getting married to Joseph. In the Jewish Culture, the engagement period was as strong as marriage. And so, the first challenge for Mary was to set aside her project and accept God’s own for her. Mary is greeted as “ Full of grace!” She emptied herself of every “ego” and thus God’s grace could find a place to dwell in her. “The Lord is with you”, adds the Angel of God. The heart of the Visitation was the “yes of Mary” to God’s project when she said: “Behold I am the handmaid (Servant) of God. May it be done to me according to your word!”. In this, Mary teaches us how to grow in faith, trusting in God for nothing is impossible with Him.

For us Christians today, the challenge lies in being attentive to God’s visitation in our lives, being able to dialogue with God through prayer and reading of His Word. It is also crucial to discern in ones’ life and discover the main purpose for which God has called us to existence, the unique way by which God wants us to serve Him. Mary teaches us humility, adaptability, inner freedom, trust in God, perseverance and, above all, how to meditate and gain a  deeper understanding of events both in our lives and in the world.

 

May our Lady of Guadalupe intercede for us all as we celebrate her today! 



Monday, December 11, 2023

LE POUVOIR DE LA FOI CRÉATIVE ET PERSEVERANTE. (Luc 5 : 17-26).

 


Lorsque nous lisons Luc 5 : 17-26, nous pouvons voir une histoire puissante qui nous montre comment la foi, le travail d’équipe et la guérison spirituelle ont joué un rôle crucial dans le ministère de Jésus. Luc commença par dire que Jésus était assis avec les pharisiens et les docteurs de la loi venus de chaque village de Galilée, de Judée et de Jérusalem. Les lieux géographiques précisés ici indiquent que la présence de Jésus attirait les gens du Nord au Sud. Dans l'Évangile d'aujourd'hui, Jésus enseigne non seulement par des paroles mais aussi par une action salvifique. Méditons sur certains aspects de l’Évangile.

Pendant que Jésus enseignait, des hommes amenèrent à Jésus un homme paralysé mais ne purent y accéder à cause de la foule. Ils n'ont pas laissé la salle bondée les dissuader d'apporter à leur ami l'aide dont il avait besoin. Au lieu de cela, ils ont trouvé un moyen de le faire descendre à travers le toit. Luc dit que Jésus « voyant leur foi, il dit : « Homme, tes péchés te sont pardonnés ! » Leur foi dans la capacité de guérison de Jésus nous montre comment la foi peut nous aider à surmonter les obstacles physiques ou situationnels. Luc nous dit que Dieu voit nos difficultés à croire et les appréciera toujours. Cet Évangile nous rappelle également que nous devons continuer à avancer avec persévérance et trouver des moyens innovants pour surmonter les obstacles lorsque nous sommes confrontés à des difficultés. Notre foi doit être créatrice et persévérante.

Ce récit souligne également l’importance de se soutenir et de se porter mutuellement dans notre cheminement chrétien. Les hommes qui ont porté leur ami à Jésus représentent l’aspect communautaire de la foi. Nous sommes appelés à nous entraider et à nous soutenir les uns les autres, en particulier ceux qui ont du mal à venir à Jésus par eux-mêmes. Cet acte consistant à amener les autres à Jésus est un aspect crucial de tout disciple du Christ; cela nous enseigne que notre foi n’est pas seulement un cheminement personnel mais aussi communautaire. La prière est une manière unique d’amener les autres à Jésus. C'est tellement réconfortant de savoir que, grâce à notre foi , Dieu peut faire des miracles dans la vie des autres. Il fait la même chose dans nos vies grâce aux prières des autres.

De plus, la réponse de Jésus à l'homme paralysé – Homme, tes péchés te sont pardonnés – illustre l'importance qu'il accordait à la guérison spirituelle. Il a d'abord pardonné les péchés de l'homme avant de guérir sa maladie physique, ce qui nous rappelle que notre bien-être spirituel est primordial. La réconciliation avec Dieu est le fondement de toute guérison, et la réponse de Jésus à l’homme paralysé nous montre que si la guérison physique est importante, la guérison spirituelle l’est encore plus. Et c’est ce dont notre monde a réellement besoin aujourd’hui : une guérison et une restauration spirituelles. C’est cela qui entraînera une transformation de notre société de l’intérieur.

Alors que nous commençons cette nouvelle semaine et à la lumière de cet Évangile, apprenons à persister dans notre foi et cherchons des moyens créatifs pour surmonter les défis de notre vie quotidienne. Il est également vital que nous nous soutenions les uns les autres dans notre cheminement spirituel. Puissions-nous toujours rechercher la guérison spirituelle qui est fondamentale à toute guérison. Apprenons également à nous concentrer non seulement sur nos besoins physiques mais, plus important encore, sur la guérison spirituelle et la réconciliation que Jésus nous offre chaque jour, notamment à travers la Sainte Messe et le sacrement de réconciliation. Que Dieu nous aide à devenir plus forts dans la foi cette semaine, Amen.


THE POWER OF CREATIVE AND PERSISTENT FAITH ( Luke 5:17-26).

 



When we read Luke 5:17-26, we can see a powerful story that shows us how faith, teamwork, and spiritual healing played a crucial role in Jesus' ministry. Luke started by stating that Jesus was sitting with the Pharisees and Teachers of the Law who had come from every village of Galilee and Judea and from Jerusalem. The geographical locations specified here indicate that Jesus’ presence drew people from North to South. In today’s Gospel, Jesus teaches not only through words but also through a salvific action. Let us meditate on some of the aspects of the Gospel.

As Jesus was teaching, some men brought a paralyzed man to Jesus but could not get access to him because of the crowd. They didn't let the crowded room deter them from getting their friend the help he needed. Instead, they found a way to lower him through the roof. Luke says that Jesus “ saw their faith he said, “Man, your sins are forgiven you!” Their faith in Jesus' ability to heal shows us how faith can help us overcome any physical or situational barriers. Luke is telling us that God sees our struggles to believe and will always appreciate them. This Gospel also reminds us that we should persistently keep pushing forward and find innovative ways to overcome obstacles when we face challenges. Our faith should be creative end enduring.

This story also highlights the importance of supporting and carrying each other in our Christian journey. The men who carried their friend to Jesus represent the communal aspect of faith. We are called to help and support one another, especially those who may be struggling to come to Jesus on their own. This act of bringing others to Jesus is a crucial aspect of Christian discipleship; it teachs us that our faith is not just a personal journey but also a communal one. A unique way of bringing others to Jesus is through prayer. It is so heartwarming to know that, thanks to our faith, God can do miracle in the lives of others. He does the same in our lives thanks to the prayers of others.

Furthermore, Jesus’ response to the paralyzed man - Man, your sins are forgiven you - illustrates the importance he placed on spiritual healing. He first  forgave the man's sins before healing his physical ailment, which reminds us that our spiritual well-being is paramount. Being reconciled with God is the foundation of all healing, and Jesus’ response to the paralyzed man shows us that while physical healing is important, spiritual healing is even more significant. And this what our world really needs today: spiritual healing and restoration. It is this that will bring about transformation of our society from within.

As we journey through this new week, and in the light of this Gospel, let us learn to persist in our faith and seek creative ways to overcome challenges in our daily life. It is also vital for us to be supportive of each other in our spiritual journey. May we always seek spiritual healing that is foundational to all healing. Let us also learn to focus not just on our physical needs but more importantly, on the spiritual healing and reconciliation that Jesus offers us every day, especially through the Holy Mass and Sacrament of Reconciliation. May God help us grow stronger in faith this week, Amen.


Friday, December 8, 2023

LET US CELEBRATE THE IMMACULATE CONCEPTION OF BLESSED MOTHER MARY


As we celebrate the Feast of the Immaculate Conception of our Blessed Mother Mary, I would like to wish us all “Happy Feast”! What we are celebrating today is beyond a Dogma proclaimed in 1854 by Pope Pius IX. We are celebrating the fulfillment of God’s promise in today’s first reading. Following the fall of Adam and Eve, God promised to salvage humanity through a woman when he said to the ancient serpent: “I will put enmity between you and the Woman…” (Genesis 3:9-20). Because of the fall of Adam and Eve, sin, disobedience, and death have entered the world. Individually and collectively, we experience these realities. The tendency to disobey God, to be lured into the seduction of Satan and his agents is an experience we have right from childhood. In Mother Mary, God has restored to us what we lost because of the sin of Adam and Eve.

Historical Recognition of Mary's Immaculate Conception

Before the proclamation of this dogma, Christians have honored Mary as the Mother of Jesus, as the Immaculate for centuries. The popular piety has many representations of Mary of the Immaculate and has invoked her intercession under the title of “Mary conceived without sin”. Therefore, what the Church did was to officially recognize this popular devotion and present it as a truth that is in line with the Gospel and thus should be believed by all Catholics. Until 1854, the year of the proclamation of the Dogma, there was no apparition of Mary where she presented herself as the “IMMACULATE CONCEPTION”. It was with this title that she presented herself to St. Bernadette, a little girl of 14 in Lourdes, France, on 25th of March, 1858. And for 18 times, our Blessed Mother Mary appeared at this holy shrine. I would like to underline today what I consider as the core message of Lourdes.

The Significance of the Lourdes Apparitions

Of the 18 apparitions that took place between 11th February and 16th of July 1858, Mother Mary only revealed her name during the 6th apparition on 25th of March, being the feast of the Annunciation of the Angel Gabriel to Mary. Before revealing her name, Mary taught Bernadette catechism, given that she hadn’t received any yet due to her difficulty getting educated. In the 3rd apparition, Mary first spoke to Bernadette. Bernadette had gone to the grotto on this very day with a paper and pen. She asked Mother Mary: “What is your name and what is it that you wish from me”. Mary smiled and said to her: “It is not necessary for you to write down what I have to say”. “Would you please return here for the next 15 days!”. Bernadette agreed. This was the covenant that Mary established with her friend Bernadette. The respect and simplicity with which Mary conversed with Bernadette is quite striking. Mary needed the consent, the “Yes” of Bernadette, just as God needed the Consent of Mary on the day of Annunciation.

Mother Mary's Message of Conversion

Pray for the conversion of Sinners”: During the 8th Apparition, Mother Mary asked Bernadette to pray and do penance and invite people to do the same for the conversion of sinners. Mother Mary also asked Bernadette to kiss the ground and eat the grass growing below the grotto as a sign of penitence for sinners. Many could not understand this gesture and took her to be a fool. God’s ways and thoughts are not like ours, says the Lord in Isaiah 55:8. The obedience of Bernadette to Mary’s request was vital in the whole apparitions.

            The Revelation of Mary's Name

On the 25th of March, being the 16th apparition, when Mary had revealed to Bernadette the essential message of her mission, she then revealed her name to her saying: “I AM THE IMMACULATE CONCEPTION!” Before this revelation, Mary made 3 gestures that represent the 3 theological virtues of Faith, Hope, and Charity: Firstly, she joined her hands, teaching us that through prayer we grow in faith. Secondly, she spread her hands and extended her arms towards the Earth. In this way, she shows us that she cares about the fate of her children who are facing all kinds of difficulties here on earth and that she listens to our prayers by collecting them in her hands and offering them to her God.This second gesture represents the virtue of Hope. 

Then comes the third gesture: she brings her two hands up to her heart and raises her eyes to heaven, thus imitating her son Jesus (John 11:14 and 17:1). In this gesture, Mary contemplates how much she is loved by God. She teaches us to pray with Faith, Hope, but also Charity, discovering how much we are loved by God. She invites us to look unto her Son, Jesus. She is not at the center; she directs us to her Son, She is totally dedicated to God. It was after these gestures that she revealed her name to Bernadette. The little girl of 14 ran to meet her parish priest and share the Good News with him. On her way to the parish house, she kept repeating: “I am the Immaculate Conception”.

            Embracing the Immaculate Conception

We all know the verb “I am” is often used to qualify someone, define one’s identity, who we are essentially. Proclaiming and believing that Mary is the Immaculate Conception means that we recognize that by a singular grace and privilege of almighty God, and in view of the merits of Jesus Christ, Savior of the human race, Mary was preserved right from the first moment of her conception from ‘every stain of original sin”. In Mother Mary, we contemplate what St. Paul wrote in today's first reading: “Blessed be the God and Father of our Lord Jesus Christ, who has blessed us in Christ with every spiritual blessing in the heavens, as he chose us in him, before the foundation of the world, to be holy and without blemish (Immaculate) before him…” (Ephesians 1, 3-12). She is the “Immaculate” for us.

Let us with Mary praise and glorify God today. With her, we have become adopted sons and daughters of the most high God. Let us contemplate in her what God has destined us to be ever before the creation of the world, thus the fall of Adam and Eve. May Mary the Immaculate Conception intercede for us, for our world, every family, home, and lead us to her Son, Jesus!

 

Happy Feast to all. God bless you!

 


From Jealousy to Peace: The Journey of Humility in Christ’s Kingdom (Wisdom 2:12, 17-20. James 3:16-4:3. Mark 9:30-37).

In today’s readings, we are invited to reflect on the deeper meaning of humility, the power of service, and the importance of aligning ourse...