Tuesday, August 13, 2024

Redéfinir la Grandeur avec Jésus (Matthieu 18 :1-5,10,12-14).


Au cœur de la nature humaine réside un désir persistant de notoriété, une quête de pouvoir et de reconnaissance. Même parmi ceux qui suivent le chemin du Christ, l’attrait de la grandeur peut parfois éclipser la véritable essence du discipolat. Dans Matthieu 18 :1-5,10,12-14, Jésus affronte de front cette inclination humaine, nous offrant un profond défi à notre compréhension de la grandeur et du sens  de la vie motivée.

Les disciples, pris dans la quête mondaine de la supériorité, demandent à Jésus : « Qui est le plus grand dans le royaume des cieux? Leur question révèle un état d’esprit ancré dans la compétition plutôt que dans le service. En réponse, Jésus accomplit un acte apparemment simple mais révolutionnaire : il place un enfant parmi eux. C'est en cet être innocent et vulnérable qu'il dévoile la véritable mesure de la grandeur du royaume. Jésus a pleinement vécu ce qu’il nous enseigne ici. En Lui, Dieu s’est humilié, est devenu un enfant à Nazareth et a partagé notre humanité en toutes choses, sauf le péché. Jésus a développé ici son enseignement lors de la Dernière Cène avec ses disciples au cours de laquelle il leur a lavé les pieds et a institué l'Eucharistie. Son message peut être résumé par sa déclaration : « Je suis parmi vous comme Celui qui sert. » (Luc 22 :27). Ainsi, Jésus nous enseigne que la grandeur réside dans le service humble rendu aux autres conformément à ses enseignements.

La question des disciples est devenue l'occasion pour Jésus de nous enseigner la condition pour entrer dans le Royaume de Dieu : « En vérité, je vous le dis, si vous ne vous convertissez et ne devenez pas comme des enfants, vous n'entrerez jamais dans le royaume des cieux. Celui qui s'humilie comme cet enfant est le plus grand dans le royaume des cieux. »

Ces paroles sont radicalement opposées à la sagesse du monde. Jésus ne prône pas l’enfantillage mais les qualités incarnées par les enfants : l’humilité, la confiance et le sens de l’émerveillement. Pour entrer dans le royaume, nous devons nous débarrasser de notre orgueil et adopter une dépendance  à l’égard de Dieu, notre Père. Nous devons devenir comme les petits, ouverts à la nouveauté de Dieu chaque jour, dénués de prétention et totalement dépendants de Dieu. Voir Dieu comme Père change radicalement notre relation avec Lui et avec les autres. Il ne sera plus considéré comme un Dieu qui nous regarde avec des yeux critiques, mais comme Celui qui nous aime et prend soin de nous.

Jésus souligne en outre la valeur du « plus petit » parmi nous. Il les compare à une brebis perdue, que le Bon Pasteur laisse pour  chercher inlassablement quatre-vingt-dix-neuf. Les anges de ces petits voient constamment le visage de Dieu. Leur importance aux yeux du Ciel est incommensurable. « Ainsi, ce n'est pas la volonté de mon Père qui est aux cieux qu'un seul de ces petits périsse », dit le Seigneur.

Cette déclaration est un rappel solennel de la valeur infinie de chaque âme humaine. C’est un appel à l’action, nous exhortant à protéger, prendre soin et défendre les pauvres et les vulnérables. Il s’agit d’un appel urgent face aux cas de maltraitance d’enfants et d’enfants perdus. Faire du mal ou négliger ne serait-ce qu’un de ces précieux êtres, c’est attrister le cœur de Dieu.  Jésus va même jusqu’à dire que « si quelqu'un scandalisait un de ces petits qui croient en moi, il vaudrait mieux pour lui qu'on suspendît à son cou une meule de moulin, et qu'on le jetât au fond de la mer. »

Essentiellement, Jésus inverse la hiérarchie du monde. Les derniers seront les premiers, et les humbles seront exaltés. Jacques 4 : 6 dit que « Dieu s’oppose aux orgueilleux, mais il montre sa faveur à ceux qui sont humiliés ». La vraie grandeur ne réside pas dans le pouvoir ou le prestige mais dans l'amour, le service et l'humilité. Cela se traduit par le fait d’accepter les marginalisés, de défendre les innocents et de devenir comme des enfants dans notre confiance en Dieu.

Tenons compte des paroles de Jésus et efforçons-nous d’incarner l’esprit des enfants dont les anges adorent Dieu sans cesse. Puissions-nous trouver dans leur innocence un miroir reflétant notre propre transformation, en gardant à l'esprit que « bienheureux ceux qui ont le coeur pur, car ils verront Dieu ». Puissions-nous devenir des instruments de l'amour de Dieu, étendant compassion et attention à tous, en particulier aux plus petits d'entre nous. Car ce faisant, nous devenons vraiment grands dans le royaume des cieux.

 


Redefining Greatness With Jesus. (Matthew 18:1-5,10,12-14).


In the heart of human nature lies a persistent yearning for prominence, a quest for power and recognition. Even among those following the path of Christ, the allure of greatness can sometimes overshadow the true essence of discipleship. In Matthew 18:1-5,10,12-14, Jesus confronts this human inclination head-on, offering us a profound challenge to our understanding of greatness, significance and purposed driven life.

The disciples, caught in the worldly pursuit of superiority, ask Jesus, “Who is the greatest in the kingdom of heaven?” Their question reveals a mindset rooted in competition rather than service. In response, Jesus performs a seemingly simple yet revolutionary act: he places a child in their midst. It is in this innocent, vulnerable being that he unveils the kingdom’s true measure of greatness. Jesus fully lived what he is teaching us here. In Him, God humbled Himself, became an infant in Nazareth, and shared our humanity in all things except sin. Jesus elaborated on his teaching here during the Last Supper with His disciples during which he washing their feet and instituted the Eucharist. His message can be captured by his statement: “I am among you as the One who serves.” (Luke 22:27). Thus, Jesus teaches us that greatness lies in humble service rendered to others in line with his teachings.

The question of the disciples became an opportunity for Jesus to teach us the condition for entering the Kingdom of God: “Truly, I say to you, unless you turn and become like children, you will never enter the kingdom of heaven. Whoever humbles himself like this child, he is the greatest in the kingdom of heaven.

These words are  radically opposed to worldly wisdom. Jesus is not advocating for childishness but for the qualities embodied by children: humility, trust, and a sense of wonder.  To enter the kingdom, we must shed our pride and embrace a childlike dependence on God, our Father. We must become like the little ones, open to learning, devoid of pretense, and utterly reliant on God. Seeing God as a Father radically changes our relationship with Him and others. He will no longer be seen as a God who look at us with judgmental  eyes but One who loves and cares for us.

Jesus further emphasizes the value of the “least” among us. He likens them to a lost sheep, for whom the Good Shepherd leaves the ninety-nine to search tirelessly. The angels of these little ones constantly behold the face of God. Their significance in the eyes of Heaven is immeasurable. “So, it is not the will of my Father who is in heaven that one of these little ones should perish,” says the Lord.

This declaration is a solemn reminder of the infinite worth of every human soul. It is a call to action, urging us to protect, care for, and advocate for the poor and vulnerable. This is an urgent call in the face of cases of child abuse, and lost children. To harm or neglect even one of these precious ones is to grieve the heart of God.

In essence, Jesus inverts the world’s hierarchy. The last shall be the first, and the humble shall be exalted. James 4:6 says that “God opposes the proud but shows favor to the humbled.”  True greatness lies not in power or prestige but in love, service and humility. It is found in embracing the marginalized, defending the innocent, and becoming like children in our reliance on God.

Let us heed Jesus’ words and strive to embody the spirit of children whose angels are worshiping God unceasingly. May we find in their innocence a mirror reflecting our own transformation, bearing in mind that “blessed are the pure in spirit, for they shall see God”.  May we become instruments of God’s love, extending compassion and care to all, especially the least among us. For in doing so, we truly become great in the kingdom of heaven.

 



Monday, August 12, 2024

The Path to Glory: Understanding Christ’s Mission through Matthew 17: 22-27


The passage in Matthew 17:22-27 presents two seemingly disparate events: the foretelling of Jesus’ death and the payment of the temple tax. Yet, these incidents are intricately woven together, offering us deep insights into the nature of Christ and His mission, with significant implications for us Christians today. By examining these moments side by side, we can gain a deeper understanding of how Jesus' life and teachings intersect with our daily walk as believers.

The Shadow of the Cross

After the divine revelation of the transfiguration, where Jesus is revealed in His heavenly glory, He immediately redirects the disciples' attention to the reality of His impending crucifixion. This sudden shift from glory to suffering is not just a narrative transition but a profound theological statement. It underscores the paradox of the Christian faith: that the path to true glory is often marked by suffering and sacrifice. For us Christians today, this passage serves as a reminder that our own journeys may also involve trials that test and refine our faith. It challenges us to embrace these hardships, knowing that they can be an opportunity to deepen our spiritual maturity and align us more closely with Christ's example. As we face our own crosses, we are called to see them not as mere burdens but as opportunities for growth and for serving others, even when it costs us dearly.

Obedience and Humility

Following this heavy moment, the Gospel narrative transitions to the seemingly mundane issue of paying the temple tax. Yet, even in this act, Jesus exemplifies profound obedience and humility. Despite His divine nature, which could have exempted Him from such earthly obligations, Jesus chooses to comply with the tax, not out of necessity, but to avoid unnecessary offense and to live peaceably within societal norms. This teaches us a critical lesson in how we, too, should navigate our roles in society. Christians are called to balance our heavenly citizenship with our earthly responsibilities, showing respect and consideration for the structures and people around us. When and where necessary and possible, we can challenge the unjust structures so as to awaken the conscience of people unaware. As the world continue to experience conflict and division, we can learn from Jesus' example calling  us to foster peace, prioritize the needs of others, and to act with humility in our interactions, even when we might feel justified in asserting our rights.

The Kingdom of God and Materialism

The Gospel of the day culminates in the miraculous provision of the temple tax through a coin found in a fish’s mouth, an extraordinary event that serves as a symbol of God's providence. This miracle underscores the truth that God is both aware of and capable of meeting our material needs in unexpected ways.

However, the deeper message here is about where our true focus should lie. While God does provide for our earthly needs, Christians are reminded that these material provisions are temporary and should not become the primary pursuit of our lives.  We know that our world often equates success with material wealth. This passage challenges us to re-evaluate our values and to seek fulfillment in building God's Kingdom and serving others, rather than in accumulating possessions.

The passage in Matthew 17:22-27 offers us spiritual insights into the dimension of the Cross and suffering in our lives as Christians. Without praising and exulting sufferings, we can learn to unite them with the sufferings of Jesus, thus giving it some meaning.  It intricately weaves together themes of suffering, humility, and the proper. We are invited to follow Jesus’ example by embracing suffering necessary for the sake of Christ and his Gospel as a part of our spiritual journey. Let us practice humility in our interactions with the world, and prioritize spiritual values over material ones. By doing so, we can become visible signs of hope and love in a world that desperately needs both, reflecting the heart of Christ in all that we do.

 


Sunday, August 11, 2024

Faibles et affamés : Trouvons Force dans la Provision de Dieu: Réflexion sur 1 Rois 19 :4-8 et Jean 6 :41-51



1 Rois 19 : 4-8 : La provision divine dans nos moments les plus faibles

Dans 1 Rois 19 : 4-8, nous voyons le prophète Élie au creux de l'une de ses épreuves les plus accablantes. Après une victoire éclatante contre les prophètes de Baal, Élie, pourtant si courageux, est contraint de fuir pour sauver sa vie, menacée par Jézabel. Accablé par le désespoir et l'épuisement, il implore la mort, se sentant complètement anéanti. Mais dans ce moment de profonde détresse, Dieu intervient avec une tendresse infinie, lui envoyant un ange pour lui fournir nourriture et boisson. Cette provision, simple en apparence, ravive Élie, non seulement physiquement mais aussi spirituellement, lui donnant la force nécessaire pour parcourir quarante jours et quarante nuits jusqu'au mont Horeb.

Ce passage souligne la sollicitude aimante de Dieu envers Ses serviteurs, particulièrement dans leurs heures les plus sombres. L'expérience d'Élie nous enseigne que, même au plus bas, Dieu est là, pourvoyant exactement ce dont nous avons besoin pour poursuivre notre pèlerinage sur cette terre. La provision divine ne se manifeste pas toujours à travers des miracles spectaculaires, mais souvent par des gestes simples et profonds de soin, tels qu'un repas qui restaure à la fois le corps et l'âme.

Jean 6 : 41-51 : Le pain de vie qui subsiste éternellement

Dans Jean 6 : 41-51, Jésus se présente comme le « pain de vie », offrant une nourriture spirituelle qui transcende la faim physique. Les Juifs, confus par ses paroles, murmurent parce qu’ils connaissent Jésus comme le fils de Joseph, incapable de concevoir qu'il soit descendu du ciel. Ils ne reconnaissent pas en Jésus le Fils de Dieu et échouent à saisir la profondeur de son message. Jésus explique que ceux qui croient en lui recevront la vie éternelle, car il est le pain vivant descendu du ciel. Contrairement à la manne que leurs ancêtres ont mangée et qui ne les a pas sauvés de la mort, le pain que Jésus offre mène à la vie éternelle.

Ce passage nous rappelle que, bien que nos besoins physiques soient importants, notre faim spirituelle est encore plus cruciale. Rappelons-nous la tentation de Jésus dans le désert, où Satan l'a poussé à transformer des pierres en pain pour satisfaire une faim temporaire. Jésus se révèle ici comme la source ultime de nourriture, celle qui comble les aspirations les plus profondes du cœur humain. En nous offrant la vie éternelle à travers la foi en lui, Jésus nous invite à faire confiance à sa provision divine, non seulement pour le présent, mais pour l'éternité.

De la nourriture terrestre à la subsistance éternelle

Les passages d'aujourd'hui invitent les chrétiens à réfléchir à la continuité de la provision de Dieu. Dans l'histoire d'Élie, Dieu répond aux besoins physiques immédiats de son serviteur, lui offrant la subsistance nécessaire pour poursuivre un long voyage. Cet acte de soin est une préfiguration de la plus grande provision que Jésus offre dans l’Évangile de Jean. Alors que Dieu pourvoit à nos besoins physiques, Jésus étend cette préoccupation à notre bien-être spirituel en se donnant lui-même comme le pain de vie.

Tout comme Élie avait besoin de nourriture physique pour survivre à son voyage, nous avons besoin de nourriture spirituelle pour soutenir notre chemin de foi. Le pain que Dieu a fourni par l’intermédiaire de l’ange était essentiel pour qu’Élie atteigne sa destination. De même, le pain que Jésus offre est indispensable pour atteindre notre destination ultime, la vie éternelle avec Dieu.

Accepter la provision complète de Dieu

En conclusion, ces passages révèlent la plénitude du soin de Dieu pour son peuple. Il nous rencontre dans nos moments de désespoir, nous fournissant ce dont nous avons besoin pour continuer, tant physiquement que spirituellement. Mais Il ne se limite pas simplement à nous soutenir dans cette vie ; Il nous offre le don de la vie éternelle à travers Jésus-Christ, le pain de vie.

En tant que chrétiens, nous sommes appelés à faire confiance à cette provision divine, en acceptant la nourriture qui nous soutient maintenant et nous guide vers l’éternité. En agissant ainsi, nous trouvons la force de poursuivre notre voyage, aussi difficile soit-il, en sachant que le soin de Dieu est complet et éternel. Puissions-nous apprendre à aborder la Sainte Eucharistie avec le plus grand amour et dévotion, car en elle nous rencontrons Jésus d'une manière unique.

 


In Weakness and Hunger Let us Find Strength in God’s Provision. Reflection on 1 Kings 19:4-8 and John 6:41-51


1 Kings 19:4-8: Divine Provision in Our Weakest Moments

In 1 Kings 19:4-8, we encounter the prophet Elijah at one of his lowest points. After a significant victory against the prophets of Baal, Elijah finds himself on the run, fearing for his life because of the menace from Jezebel. Overwhelmed with despair and exhaustion, he prays for death, feeling utterly defeated. However, God meets him in this moment of desperation, providing food and drink through an angel. This sustenance not only revives Elijah physically but also spiritually, giving him the strength to continue his journey for forty days and nights to Mount Horeb.

This passage highlights the tender care of God for His servants, especially in times of despair. Elijah’s experience teaches us that even when we are at our weakest, God is present, providing exactly what we need to carry on. His provision may not always come in the form of grand miracles, but rather through simple, yet profound, acts of care, like a meal that restores both body and soul.

John 6:41-51: The Bread of Life that Sustains Eternally

In John 6:41-51, Jesus declares Himself as the "bread of life," offering us a spiritual sustenance that transcends physical hunger. The Jews grumble because they know Jesus as the son of Joseph, yet He speaks of having come down from heaven. They failed to recognize Jesus as the Son of the Father and as a result of this, they were unable to understand his teaching on the “bread of life.” Jesus emphasizes that those who believe in Him will have eternal life, for He is the living bread that came down from heaven. Unlike the manna their ancestors ate and still died, the bread Jesus offers leads to everlasting life.

This passage is a profound reminder that while our physical needs are significant, our spiritual hunger is even more critical. We can recall here the temptation of Jesus in the desert where satan lured Jesus to make abuse of his power by changing stone into bread.  Jesus presents Himself as the ultimate source of nourishment, one that satisfies the deepest longings of the human heart. His offer of eternal life through belief in Him invites us to trust in His divine provision, not just for today, but for all eternity.

From Earthly Nourishment to Eternal Sustenance

Today’s first reading and Gospel invite Christians to reflect on the continuity of God’s provision. In Elijah’s story, God meets the immediate physical needs of His servant, providing sustenance to continue a long journey. This act of care can be seen as a foreshadowing of the greater provision that Jesus offers in the Gospel of John. While God provides for our physical needs, Jesus expands this care to our spiritual well-being by offering Himself as the bread of life.

Just as Elijah needed physical food to survive his journey, we need spiritual nourishment to sustain our journey of faith. The bread that God provided through the angel was necessary for Elijah to reach his destination. Similarly, the bread that Jesus offers is essential for us to reach our ultimate destination, eternal life with God.

Embracing God's Complete Provision

In conclusion, these passages together reveal the fullness of God's care for His people. He meets us in our moments of despair, providing what we need to continue, both physically and spiritually. But He doesn’t stop at merely sustaining us in this life; He offers us the gift of eternal life through Jesus Christ, the bread of life. As Christians, we are called to trust in this divine provision, embracing the nourishment that sustains us now and leads us into eternity. In doing so, we find the strength to continue our journey, no matter how difficult, knowing that God’s care is complete and eternal. May we learn to approach the Holy Eucharist with utmost love and devotion for in it we encounter Jesus in a unique way.

 



Friday, August 2, 2024

Voir l'Extraordinaire dans l'Ordinaire : Réflexion sur le Rejet de Jésus Matthieu 13:54-58


L'Évangile d'aujourd'hui tiré de Matthieu 13:54-58 nous présente un paradoxe poignant : Jésus, le Fils divin de Dieu, est rejeté par ceux qui étaient censés le connaître le mieux. Après les puissantes paraboles qui caractérisent une grande partie de Matthieu 13, Jésus retourne dans sa ville natale de Nazareth. Les gens sont étonnés de sa sagesse et de ses œuvres miraculeuses. Leur question est simple mais profonde : « D'où vient cet homme avec cette sagesse et ces miracles ? » (Matthieu 13:54). La communauté locale, ayant été témoin de l'éducation de Jésus en tant que fils de charpentier, lutte pour concilier l'ordinaire avec l'extraordinaire.

Leur étonnement indique la nature inattendue de la révélation de Dieu. Jésus, le voisin familier, s'est transformé en une figure d'autorité impressionnante. Pourtant, leur émerveillement ne conduit pas les gens à la foi. Au contraire, Jésus est accueilli avec incrédulité et offense. « N'est-ce pas le fils du charpentier ? » se moquent-ils, réduisant Jésus à ses origines terrestres (Matthieu 13:55). Cette réaction est un rappel sobre de la tendance humaine à limiter Dieu à nos notions préconçues, nos perceptions et même nos expériences.

La réponse de Jésus est à la fois triste et prophétique : « Un prophète n'est méprisé que dans son pays et dans sa maison » (Matthieu 13:57). Ses paroles font écho aux expériences de nombreux prophètes à travers l'histoire, rejetés par ceux qu'ils sont venus sauver. C'était l'expérience du prophète Jérémie dans la première lecture. Même certains prophètes et prêtres de l'époque de Jérémie complotaient pour le tuer parce qu'il prêchait la Parole de Dieu et les appelait à la conversion. La raison sous-jacente de ce rejet de Jésus et de Jérémie est l'incrédulité. En raison de leur manque de foi, Jésus n'a pu accomplir beaucoup de miracles à Nazareth (Matthieu 13:58).

Ce passage remet en question notre compréhension de la foi. Il suggère que même la proximité avec les lieux du culte, avec l’église, etc. ne garantit pas la foi. La familiarité peut devenir un obstacle à la perception spirituelle. Cet évangile nous invite à examiner nos propres cœurs et à nous demander si nous sommes coupables de limiter Dieu à nos propres attentes, idées et expériences. Voyons-nous Jésus principalement comme une figure historique, un enseignant moral ou un Sauveur divin ? Notre réponse à cette question façonne notre relation avec Lui.

De plus, le rejet de Jésus par sa ville natale souligne la nature omniprésente de l'incrédulité. Si ceux qui ont vu et entendu Jésus ont eu du mal à croire, quel espoir y a-t-il pour ceux d'entre nous qui s'appuient uniquement sur les Écritures et la tradition? Il est troublant de penser que même face à des preuves tangibles, la foi reste un choix. Cette réalisation devrait nous pousser à approfondir notre propre foi et à partager l'Évangile avec compassion et compréhension. 

En fin de compte, Matthieu 13:54-58 est un appel à l'humilité et à l'ouverture. Il nous rappelle que le mystère de Dieu transcende la compréhension humaine. Le miracle n'est un garant pour la foi qui persévère; il nous invite plutôt à aller en profondeur pour découvrir Dieu au-delà du visible and faits miraculeux. 

Alors que nous cherchons à comprendre la nature de la foi, nous devons aborder les Écritures avec révérence et une volonté de rencontrer l'inattendu. Dans ce voyage, il est également essentiel d'ouvrir nos cœurs et nos esprits au Saint-Esprit qui nous conduira à toute la vérité. En faisant cela, nous pourrons commencer à entrevoir l'extraordinaire dans l'ordinaire, tout comme les habitants de Nazareth, et finalement parvenir à une foi plus profonde en Celui qui est à la fois pleinement humain et pleinement divin.

Que Dieu nous aide à croître plus fort et plus profondément dans la foi, et à être constamment renouvelés dans notre relation personnelle avec Jésus.🙏🙏🙏


Does Faith mean Seeing Beyond the Ordinary? A Reflection on Matthew 13:54-58


Today’s Gospel taken from Matthew 13:54-58 presents us a poignant paradox: Jesus, the divine Son of God, is rejected by those who were supposed to know Him best. Following the powerful parables that characterized much of Matthew 13, Jesus returns to His hometown of Nazareth. The people are astonished at His wisdom and miraculous works. Their question is simple yet profound: "Where did this man get this wisdom and these miraculous powers?" (Matthew 13:54). The local community, having witnessed Jesus' upbringing as a carpenter's son, struggles to reconcile the ordinary with the extraordinary.

Their astonishment is an indication of the unexpected nature of God's revelation. Jesus, the familiar neighbor, has transformed into a figure of awe-inspiring authority. Yet, their amazement does not lead the people to faith. Instead, it is met with disbelief and offense. "Is not this the carpenter's son?" they scoff, reducing Jesus to His earthly origins (Matthew 13:55). This reaction is a sobering reminder of the human tendency to limit God to our preconceived notions, our perceptions, and even our experiences.

Jesus' response is both sorrowful and prophetic: "A prophet is not without honor except in his own country and in his own house" (Matthew 13:57). His words echo the experiences of countless prophets throughout history, rejected by those they came to save.  This was the experience of prophet Jeremiah in the first reading. Even some prophets and priests in the time of Jeremiah plotted to kill him for preaching the Word of God and calling them to conversion. The underlying reason for this rejection of Jesus and Jeremiah is unbelief. Because of their lack of faith, Jesus was unable to perform many miracles in Nazareth (Matthew 13:58).

This passage challenges our understanding of faith. It suggests that even proximity to the divine does not guarantee belief. Familiarity can become a barrier to spiritual perception. It invites us to examine our own hearts and ask if we are guilty of limiting God to our own expectations, ideas, experiences. Do we see Jesus primarily as a historical figure, a moral teacher, or a divine Savior? Our response to this question shapes our relationship with Him.

Moreover, the rejection of Jesus by His hometown highlights the pervasive nature of unbelief. If those who saw and heard Jesus struggled to believe, what hope is there for those of us who rely solely on Scripture and tradition? It is a sobering thought that even in the face of overwhelming evidence, faith remains a choice. This realization should propel us to deepen our own faith and to share the Gospel with compassion and understanding.

Ultimately, Matthew 13:54-58 is a call to humility and openness. It reminds us that the mystery of God transcends human comprehension. As we seek to understand the nature of faith, we must approach Scripture with reverence and a willingness to encounter the unexpected. Miracle is not a guarantee for the faith that perseveres; it rather invites us to go deeper to discover God beyond the visible and miraculous deeds.

In this journey, it is also vital to open our hearts and minds to the Holy Spirit who will lead us to the entire truth.  By doing so, we may begin to glimpse the extraordinary in the ordinary, just as the people of Nazareth did, and ultimately come to a deeper faith in the One who is both fully human and fully divine. 

May God help to grow stronger and deeper in faith, and be constantly renewed in our personal relationship with Jesus sot that we may know Him more, love Him and make Him known and loved🙏🙏🙏


From Jealousy to Peace: The Journey of Humility in Christ’s Kingdom (Wisdom 2:12, 17-20. James 3:16-4:3. Mark 9:30-37).

In today’s readings, we are invited to reflect on the deeper meaning of humility, the power of service, and the importance of aligning ourse...