Monday, December 30, 2024

La Présentation au Temple : Un Appel à Consacrer Nos Vies à Dieu (Luc 2,36-40)

L'histoire de la prophétesse Anne dans Luc 2,36-40 est profondément liée à ce moment sacré où Marie et Joseph présentent Jésus au temple. Pour saisir pleinement la signification de cet acte, il faut d'abord comprendre ses racines dans la tradition juive et son sens profond pour nous aujourd'hui.

La Présentation dans la Foi Juive

Dans la loi juive, comme décrit dans Exode 13,2 et Lévitique 12,6-8, le premier-né mâle devait être "consacré" (hébreu : qadash, קָדַשׁ, signifiant "mis à part comme saint") au Seigneur, rappelant la délivrance d'Israël d'Égypte, où Dieu avait épargné les premiers-nés de son peuple. De plus, après un accouchement, une mère devait offrir un sacrifice de purification (chatat, חַטָּאת, signifiant "offrande pour le péché" ou "offrande de purification"). Marie et Joseph, en tant que juifs fidèles, respectaient ces lois, démontrant ainsi leur dévotion envers Dieu et leur respect de l'alliance.

En présentant Jésus au temple, ils reconnaissaient qu'il appartenait entièrement à Dieu. Cet acte n’était pas qu’une exigence légale, mais une déclaration spirituelle profonde, annonçant la mission de Jésus : un don total de soi (kenosis, κένωσις, "dépouillement de soi") pour le salut de l’humanité.

Jésus comme Accomplissement de la Loi

L'obéissance de Marie et Joseph à la Loi est un bel exemple d'humilité et de fidélité, mais elle pointe aussi vers quelque chose de plus grand : Jésus est l’accomplissement (plērōma, πλήρωμα, signifiant "complétude" ou "plénitude") de la Loi. Bien qu’ils l’aient présenté comme un premier-né consacré, il est celui qui redéfinirait ce que signifie appartenir à Dieu. En lui, le temple (naos, ναός, la demeure sacrée), la Loi (nomos, νόμος) et les sacrifices (thusia, θυσία) trouvent leur signification ultime.

Ce moment met également en lumière le rôle des parents dans l’éducation de leurs enfants dans la foi. L’exemple de Marie et Joseph nous invite à réfléchir sur la manière dont nous consacrons nos vies, et celles de nos proches, à Dieu.

Le Rôle d’Anne : Témoin du Messie

Au cœur de ce rituel sacré, nous rencontrons Anne, dont la vie est un modèle de dévotion inébranlable. Elle vivait dans le temple, adorant Dieu par le jeûne (nēsteia, νηστεία) et la prière (proseuchē, προσευχή). Sa présence en ce moment clé n’est pas un hasard. En tant que prophétesse (prophētis, προφήτις), elle reconnaît en Jésus le Messie (Christos, Χριστός, signifiant "l’Oint")—l’accomplissement de tout ce qu’elle et son peuple attendaient.

La reconnaissance d’Anne souligne le fruit d’une vie passée dans une attente fidèle. Son témoignage nous rappelle que ceux qui vivent proches de Dieu sont souvent les premiers à percevoir son œuvre dans le monde.

Une Rencontre entre Alliance et Accomplissement

La présentation de Jésus au temple n’est pas seulement un accomplissement de la tradition juive, mais aussi un moment de transition—un point de rencontre entre l’ancienne alliance (berith, בְּרִית) et la nouvelle. Anne, représentant le reste fidèle d’Israël, voit en Jésus l’aube du salut (sōtēria, σωτηρία, signifiant "délivrance" ou "secours"). Sa joie et sa proclamation signalent que les promesses faites à Israël s’accomplissent désormais pour tous les peuples.

Enseignements pour nos vies

Cette histoire nous enseigne la fidélité, l’espérance et la reconnaissance. Comme Marie et Joseph, nous sommes appelés à tout consacrer à Dieu, en lui faisant confiance même lorsque nous ne comprenons pas pleinement ses plans. Comme Anne, nous sommes invités à vivre dans l’attente, cultivant une vie de prière et d’ouverture à l’action de Dieu.

La présentation de Jésus au temple nous rappelle que notre foi est enracinée dans une riche histoire, mais qu’elle nous invite aussi à embrasser la nouveauté (kainotēs, καινότης, signifiant "fraîcheur" ou "qualité nouvelle") de l’œuvre de Dieu en Christ. Ce moment nous met au défi d’honorer nos traditions spirituelles tout en restant ouverts à la grâce transformatrice de la présence de Dieu parmi nous.

Conclusion

En présentant Jésus au temple, Marie et Joseph affirmaient leur confiance en l’alliance de Dieu et acceptaient leur rôle dans son plan divin. La proclamation joyeuse d’Anne révèle que ceux qui cherchent Dieu avec persévérance verront ses promesses s’accomplir. Ensemble, ils nous apprennent à vivre dans la fidélité, la consécration et l’espérance, en croyant que Dieu agit toujours, même lorsque nous ne le voyons pas immédiatement.

Prière :
Seigneur, aide-nous à t’offrir nos vies, comme Marie et Joseph l’ont fait avec Jésus. Apprends-nous à vivre dans l’espérance et l’attente, comme Anne, et ouvre nos cœurs pour reconnaître ta présence dans les moments ordinaires et sacrés de nos vies.
Amen.🙏🙏🙏

 


The Presentation in the Temple: A Call to dedicate our lives to God. (Luke 2:36-40)

 

The story of the prophetess Anna in Luke 2:36-40 is deeply intertwined with the sacred moment when Mary and Joseph present Jesus in the temple. To fully grasp the significance of this act, we must first understand its roots in Jewish tradition and its profound meaning for us today.

The Presentation in the Jewish Faith

In Jewish law, as outlined in Exodus 13:2 and Leviticus 12:6-8, the firstborn male child was "consecrated" (Hebrew: qadash, קָדַשׁ, meaning "to set apart as holy") to the Lord, a reminder of God’s deliverance of Israel from Egypt, where He spared the firstborn of His people. Additionally, after childbirth, a mother was required to offer a purification sacrifice (chatat, חַטָּאת, meaning "sin offering" or "purification offering"). Mary and Joseph, faithful Jews, adhered to these laws, demonstrating their devotion to God and their reverence for the covenant.

By presenting Jesus in the temple, they acknowledged Him as belonging wholly to God. This act was not just a legal requirement but a profound spiritual declaration, one that foreshadowed Jesus’ own mission of total self-giving (kenosis, κένωσις, "self-emptying") for the salvation of humanity.

Jesus as the Fulfillment of the Law

Mary and Joseph’s obedience to the Law is a beautiful example of humility and faithfulness, but it also points to something greater: Jesus is the fulfillment (plērōma, πλήρωμα, meaning "completion" or "fullness") of the Law. While they brought Him to the temple as a consecrated firstborn, He is the One who would redefine what it means to belong to God. In Him, the temple (naos, ναός, the sacred dwelling), the Law (nomos, νόμος), and the sacrifices (thusia, θυσία) find their ultimate meaning.

This moment also highlights the role of parents in nurturing their children in faith. Mary and Joseph’s example challenges us to reflect on how we dedicate our lives—and those of our loved ones, to God.

The Role of Anna: Witness to the Messiah

Amid this sacred ritual, we encounter Anna, whose life exemplifies unwavering devotion. She lived in the temple, constantly worshiping God with fasting (nēsteia, νηστεία) and prayer (proseuchē, προσευχή). Her presence at this pivotal moment is no coincidence. As a prophetess (prophētis, προφήτις), she recognized in Jesus the Messiah (Christos, Χριστός, meaning "the Anointed One")—the fulfillment of all that she and her people had longed for.

Anna’s recognition of Jesus as the Messiah signifies the fruit of a life spent in faithful expectation. Her witness reminds us that those who live close to God are often the first to see His work in the world.

A Meeting of Covenant and Fulfillment

The presentation of Jesus in the temple is not only a fulfillment of Jewish tradition but also a moment of transition, a meeting point between the old covenant (berith, בְּרִית) and the new. Anna, representing the faithful remnant of Israel, sees in Jesus the dawn of salvation (sōtēria, σωτηρία, meaning "deliverance" or "rescue"). Her joy and proclamation signal that the promises made to Israel are now being fulfilled for all people.

Lessons for Our Lives

This story teaches us about faithfulness, hope, and recognition. Like Mary and Joseph, we are called to dedicate all we have to God, trusting in His plans even when we do not fully understand them. Like Anna, we are invited to live in expectation, cultivating a life of prayer and openness to God’s movement.

Jesus’ presentation in the temple reminds us that our faith is rooted in a rich history, but it also invites us to embrace the newness (kainotēs, καινότης, meaning "freshness" or "new quality") of God’s work in Christ. This moment challenges us to honor our spiritual traditions while remaining open to the transformative grace of God’s presence among us.

Conclusion

As Mary and Joseph presented Jesus in the temple, they affirmed their trust in God’s covenant and embraced their role in His divine plan. Anna’s joyful proclamation reveals that those who seek God with perseverance will see His promises fulfilled. Together, they teach us to live lives of faithfulness, dedication, and hope, trusting that God is always at work in ways we may not immediately see.

Prayer:

Lord, help us to offer our lives to You, as Mary and Joseph did with Jesus. Teach us to live in hope and expectation, like Anna, and open our hearts to recognize Your presence in the ordinary and sacred moments of our lives. Amen.🙏🙏🙏

 


Sunday, December 29, 2024

Living the Gospel at Home: Learning from the Holy Family of Jesus, Mary, and Joseph

Dear brothers and sisters in Christ,

Today we celebrate the Feast of the Holy Family, a model of love, unity, and faith for all families. As we reflect on the example of Jesus, Mary, and Joseph, we also acknowledge the challenges families face in our world today: broken relationships, economic pressures, cultural conflicts, identity crises, and the struggle to raise children in a society that often contradicts Christian values. Against this backdrop, the Word of God offers us inspiration, hope, and direction.

A Family Rooted in God’s Purpose (1 Samuel 1:20-28)

The first reading tells the story of Hannah, whose deep longing for a child was matched by her profound faith and selflessness. Upon receiving the gift of her son, Samuel, she dedicated him to the Lord’s service. This act of trust and devotion reminds us that families are more than biological units; they are sacred spaces where life is nurtured, faith is cultivated, and God’s purpose is revealed.

St. John Paul II famously described the family as the “domestic church,” the primary place where faith is lived and transmitted. Many of the crises plaguing our society today, moral decline, social disintegration, and weakened relationships, can often be traced back to family breakdowns. The transmission of faith from parents to children has become increasingly difficult.

Hannah’s story challenges us to see our families as places of divine mission. When families place God at the center, they become resilient in the face of challenges. Like Hannah, parents are called to entrust their children to God, teaching them by example to seek His will in all things.

Forgiveness: The Foundation of Harmonious Family Life (Colossians 3:12-21)

In his letter to the Colossians, St. Paul outlines a roadmap for harmonious family living: compassion, kindness, humility, patience, and, above all, love. These virtues are not mere ideals; they are essential for healing and unity in today’s fractured world. Unforgiveness, bitterness, and lack of love leave countless families wounded and divided.

Paul’s exhortation to “forgive as the Lord forgave you” emphasizes that forgiveness originates from God and reflects His boundless mercy. Families are not perfect; they are made up of imperfect individuals. Yet, forgiveness transforms wounds into opportunities for growth and love. A family that prays together, communicates openly, and forgives one another mirrors God’s love and mercy, offering a glimpse of His Kingdom on earth.

Paul also highlights mutual respect and responsibility within the family. In a time when traditional family structures are often questioned, his message reminds us that every role within the family is essential and sacred, held together by love and respect.

Finding God in the Midst of Daily Life (Luke 2:41-52)

The Gospel shows us that even the Holy Family experienced moments of tension and uncertainty. When Jesus stayed behind in the temple, Mary and Joseph anxiously searched for Him for three days. Upon finding Him, they were confronted with the mystery of His mission: “Did you not know that I must be in my Father’s house?”

This moment reflects the reality of family life: misunderstandings, worries, and the search for answers. Yet, it also reveals that even in the messiness of life, God is present. The Holy Family teaches us the importance of trust, dialogue, and obedience. Though Mary and Joseph did not fully understand Jesus’ actions, they pondered deeply and supported Him in His mission. Jesus, while aware of His divine mission, remained obedient to His earthly parents.

Families today face similar moments, especially as children grow, explore their identities, and discern their vocations. Guiding them with wisdom and patience is a vital, though challenging, calling for parents. It requires trust that God is at work in children’s lives, even when the path seems unclear.

Other Challenges Faced by Joseph and Mary

Joseph and Mary’s journey was not without trials. From the scandal of Mary’s pregnancy before their marriage to the flight into Egypt to escape Herod’s wrath, they faced rejection, exile, and uncertainty. These challenges remind us that faith does not exempt families from hardship but offers the strength to endure and grow.

Their experiences inspire families today to:

Respond with Courage: Joseph’s decision to stand by Mary despite societal judgment exemplifies courage and trust in God’s plan.

Adapt to Change: The Holy Family’s flight into Egypt shows the importance of resilience and adaptability in the face of life’s uncertainties.

Foster Unity: Despite their trials, Joseph and Mary remained united, providing a stable environment for Jesus to grow.

Building Holy Families Today

Dear brothers and sisters, the Holy Family teaches us a profound truth: holiness in family life is not about achieving perfection but about living with faith, love, and perseverance.

In a world where families face constant challenges and pressures, we are invited to:

  • Place God at the Center: Make prayer and worship the foundation of family life, like Hannah, who dedicated her family to God.
  • Cultivate Love and Forgiveness: Follow St. Paul’s exhortation to practice love, kindness, and mutual respect. In moments of conflict, let forgiveness transform challenges into opportunities for growth.
  • Trust in God’s Plan: Like Mary and Joseph, walk together as a family, trusting in God even when the future seems uncertain.

Let us ask the Holy Family to intercede for us, that our families may grow in love, faith, and unity. May our homes become small domestic churches, sanctuaries where Christ’s presence is felt, and His love is shared. Amen. 🙏🙏🙏

 


Saturday, December 28, 2024

Le Cri de l'Innocence : De Hérode à Notre Monde Moderne (Jean 1,5–2,2 et Matthieu 2,13–18)

 

Le Cri de l'Innocence

Dans le monde où nous vivons, les récits de grande obscurité et de souffrances inimaginables croisent souvent des moments de courage et de lumière. L’un de ces récits est illustré dans le récent film Sound of Freedom (thriller américain réalisé par Alejandro Monteverde, avec Jim Caviezel dans le rôle de Tim Ballard), qui dévoile la réalité terrifiante du trafic d’enfants et les efforts héroïques de quelques-uns pour sauver des vies innocentes. C’est un rappel contemporain de la façon dont les plus vulnérables, nos enfants, peuvent être victimes de la cruauté des autres, mais aussi de l’espoir et du courage profonds qu’il faut pour affronter un tel mal.

L'Évangile d’aujourd’hui, qui raconte le massacre des Saints Innocents par le roi Hérode, résonne profondément avec ce thème. La jalousie impitoyable d’Hérode et sa soif de pouvoir ont conduit au massacre tragique d’innombrables enfants innocents. Pourtant, même au milieu de cette obscurité, la providence de Dieu a assuré la survie de Son Fils, la Lumière du monde. Comme les figures courageuses de Sound of Freedom, nous sommes appelés à réfléchir à notre propre rôle pour résister à l’obscurité et devenir des porteurs de la lumière de Dieu.

La Lumière de Dieu Brille dans les Ténèbres

Les lectures d’aujourd’hui nous invitent à réfléchir profondément sur la tension entre la joie de Noël et la réalité des ténèbres qui persistent dans notre monde. La première lecture tirée de la première lettre de saint Jean nous rappelle : « Dieu est lumière, il n’y a pas de ténèbres en lui » (1 Jean 1,5). L’épître de Jean nous révèle la nature de Dieu comme une lumière pure, une lumière qui dissipe toutes les ténèbres. Par la naissance de Jésus, cette lumière divine est entrée dans le monde pour nous guider, nous racheter et nous sortir du péché et du désespoir.

Cependant, nous sommes appelés à reconnaître que les ténèbres existent encore, non pas à cause de l’absence de Dieu, mais parce que l’humanité choisit parfois les ombres du péché au lieu de l’éclat de Sa lumière. À Noël, la lumière de l’étoile a guidé les mages vers l’Enfant Jésus, symbolisant que ceux qui cherchent la vérité trouvent toujours la lumière. De même, nous sommes appelés à marcher dans cette lumière, à confesser nos péchés et à faire confiance à la miséricorde du Christ, notre avocat auprès du Père (1 Jean 2,1).

Les Ombres du Monde

L’histoire du massacre des Saints Innocents dans l’Évangile de Matthieu est l’un des chapitres les plus sombres du récit de la Nativité. Elle nous rappelle que même lorsque le Sauveur est entré dans le monde, le mal a cherché à éteindre Sa lumière. La cruauté d’Hérode reflète la réalité du péché et de la souffrance qui persiste dans nos vies : guerres, injustices, persécutions et perte de vies innocentes.

Cependant, au cœur de cette obscurité, la providence de Dieu brille. L’obéissance de Joseph au commandement divin de fuir en Égypte avec Marie et Jésus a assuré la survie du Sauveur. Notre monde a besoin de plus de "Joseph", des personnes capables d’écouter la voix de Dieu et d’agir selon Son message pour sauver des vies. Cette fuite en Égypte accomplit également la prophétie : « D’Égypte, j’ai appelé mon fils » (Osée 11,1). Le plan de Dieu triomphe, même lorsque les forces du mal se lèvent contre lui. Pour nous, c’est un message d’espérance : peu importe la profondeur des ombres, la lumière de Dieu est toujours victorieuse.

Notre Réponse à la Lumière

En tant que chrétiens célébrant Noël, nous sommes rappelés que nous aussi sommes appelés à marcher dans la lumière et à être porteurs de cette lumière dans un monde obscur. Les Saints Innocents, bien que victimes de la cruauté d’Hérode, sont rappelés comme des martyrs qui nous rappellent que le Royaume de Dieu exige des sacrifices. Leur mort fait écho aux sacrifices que de nombreux chrétiens continuent de faire pour leur foi, l’amour et la justice.

L’appel pour nous aujourd’hui est double :

Accueillir la Lumière de Dieu : Permettez à la lumière du Christ de transformer votre cœur. Confessez vos péchés, comme Jean nous y encourage, et vivez en communion avec Dieu et les autres.

Être Lumière pour les Autres : Dans un monde marqué par les ténèbres, qu’il s’agisse de solitude, d’oppression ou de péché, soyez un phare d’espérance. Comme Joseph, obéissez à l’appel de Dieu, même lorsqu’il exige courage et sacrifice.

Noël : Espérance au Milieu de la Souffrance

La joie de Noël ne nie pas l’existence de la souffrance mais nous rappelle que Dieu est entré dans notre souffrance pour la racheter. Le Christ, la Lumière du Monde, continue de briller, offrant pardon, amour et vie éternelle à tous ceux qui le suivent.

Alors que nous célébrons la Nativité, réjouissons-nous du don de Jésus, mais engageons-nous également à être Sa lumière dans le monde. Que nous puissions, comme les Saints Innocents, témoigner du Royaume de Dieu, en faisant confiance à la victoire éternelle de Sa lumière sur les ténèbres.

Prière :

Seigneur Jésus, Tu es la Lumière du Monde. Aide-nous à marcher dans Ta lumière, même lorsque les ombres de la vie menacent de nous submerger. Donne-nous le courage d’être porteurs de Ta lumière, apportant l’espérance et l’amour à tous ceux que nous rencontrons. Amen.🙏🙏🙏

 


The Cry of Innocence: From Herod to our Modern World. (John 1:5–2:2 and Matthew 2:13–18).

The Cry of Innocence

In the world we live in, stories of great darkness and unimaginable suffering often intersect with moments of courage and light. One such story is depicted in the recent film Sound of Freedom, (American thriller, directed by Alejandro Monteverde, Jim Caviezel as Tim Ballard) which exposes the harrowing reality of child trafficking and the brave efforts of a few to rescue innocent lives. It is a modern-day reminder of how the most vulnerable, our children, can fall prey to the cruelty of others, yet also of the profound hope and courage it takes to confront such evil.

The Gospel we hear today, recounting the massacre of the Holy Innocents by King Herod, resonates deeply with this theme. Herod’s ruthless jealousy and hunger for power led to the tragic slaughter of countless innocent children. Yet, even in the midst of this darkness, God’s providence ensured the survival of His Son, the Light of the World. Like the courageous figures in Sound of Freedom, we are called to reflect on our own role in standing against the darkness and becoming bearers of God’s light.

God’s Light Shines in the Darkness:

Today’s readings call us to reflect deeply on the tension between the joy of Christmas and the reality of darkness that still exists in our world. The first reading from 1 John reminds us: “God is light, and in Him, there is no darkness at all” (1 John 1:5). John’s epistle reminds us of the nature of God as pure light, a light that dispels all darkness. Through the birth of Jesus, this divine light entered the world to guide us, redeem us, and lead us out of sin and despair. Yet, we are called to recognize that darkness still exists, not because of God’s absence, but because humanity sometimes chooses the shadows of sin over the brilliance of His light.

At Christmas, the light of the star led the Magi to the Christ Child, symbolizing that those who seek the truth will always find the light. Similarly, we are called to walk in that light, confess our sins, and trust in the mercy of Christ, who is our advocate with the Father (1 John 2:1).

The Shadows of the World

The story of the massacre of the Holy Innocents in Matthew’s Gospel is one of the darkest chapters in the Nativity narrative. It reminds us that even as the Savior entered the world, evil sought to snuff out His light. Herod’s cruelty mirrors the reality of sin and suffering that persists in our lives, war, injustice, persecution, and the loss of innocent lives.

Yet, amidst this darkness, God’s providence shines. Joseph’s obedience to God’s command to flee to Egypt with Mary and Jesus ensured the survival of the Savior. We need more of Josephs in our world today, those capable of listening to God’s voice and acting upon His message to save lives. This flight to Egypt also fulfills the prophecy: “Out of Egypt I called my Son” (Hosea 11:1). God’s plan prevails even when the forces of evil rise against it. For us, this is a message of hope: no matter how deep the shadows, God’s light is always victorious.

Our Response to the Light

As Christians celebrating Christmas, we are reminded that we, too, are called to walk in the light and be bearers of that light in a dark world. The Holy Innocents, though victims of Herod’s cruelty, are remembered as martyrs who point us to the reality that the Kingdom of God demands sacrifices. Their deaths echo the sacrifices many Christians continue to make for their faith, love, and justice.

The call for us today is twofold:

Embrace God’s Light: Allow Christ’s light to transform your heart. Confess your sins, as John encourages, and live in fellowship with God and one another.

Be Light for Others: In a world marked by darkness, be it through loneliness, oppression, or sin, be a beacon of hope. Like Joseph, be obedient to God’s call, even when it requires courage and sacrifice.

Christmas is Hope Amidst Suffering

The joy of Christmas does not deny the existence of suffering but rather reminds us that God entered into our suffering to redeem it. Christ, the Light of the World, continues to shine, offering forgiveness, love, and eternal life to all who follow Him.

As we celebrate the Nativity, let us not only rejoice in the gift of Jesus but also commit ourselves to be His light in the world. May we, like the Holy Innocents, bear witness to God’s Kingdom, trusting that His light will always overcome the darkness.

Prayer:
Lord Jesus, You are the Light of the World. Help us to walk in Your light, even when the shadows of life threaten to overwhelm us. Give us the courage to be bearers of Your light, bringing hope and love to all we encounter. May God listen to the cries of all innocent lives being killed in various circumstances all over the world today, Amen. 🙏🙏🙏

 


Friday, December 27, 2024

Le Plus Grand Cadeau de Dieu à l’Humanité se Dévoile à Nos Yeux (1 Jean 1,1-4 et Jean 20,1-8)

 

Le Don du Témoignage et de la Présence

En ces jours de l’Octave de Noël, la Parole Dieu nous devoile petit à petit le plus grand cadeau de Dieu à l'humanité : la Parole faite chair, l’amour parfait de Dieu révélé en Jésus-Christ. Les lectures d’aujourd’hui nous invitent à réfléchir à ce don profond, non pas comme une vérité abstraite, mais comme une expérience vécue de la présence de Dieu.

La Parole de Vie Manifestée

Dans cette épître, les paroles de Jean résonnent avec émerveillement : « Ce qui était dès le commencement, ce que nous avons entendu, ce que nous avons vu de nos yeux, ce que nous avons contemplé et que nos mains ont touché, concernant la Parole de vie. »

Voici un témoin dont la vie a été à jamais transformée par la rencontre avec le Christ. Remarquez la progression: entendre, voir, toucher — chaque étape mène à une intimité plus profonde avec Dieu. Jean ne parle pas d’un Dieu lointain mais d’un Dieu qui a marché parmi nous, partagé des repas, consolé les cœurs brisés, libéré les captifs, guéri les malades, chassé les démons, permis que ses blessures soient touchées après sa résurrection, et réconcilié l’humanité avec Dieu.

C’est cela l’essence de Noël: Dieu n’est pas éloigné de nos luttes, de nos joies et de nos peines. Il est entré dans notre monde, a pris notre chair, et a habité parmi nous pour que notre joie soit complète. Notre nature humaine, bien que blessée par le péché originel, est désormais gracieusement élevée pour accéder à la vie divine, ouvrant ainsi la voie à notre divinisation et à notre participation à la vie même de Dieu.

Dans le calme de cette Octave de Noël, nous sommes rappelés que notre foi n’est ni un mythe ni une philosophie, mais une rencontre avec le Christ vivant, la Parole de Vie rendue visible et tangible. Saint Jean veut que nous comprenions qu’être chrétien, disciple de Jésus, consiste à entendre, voir et toucher le Christ, et à vivre une expérience transformatrice de son amour et de sa présence.

Courir vers le Tombeau Vide

En ce matin d’Octave, nous sommes également attirés par l’empressement de Jean et Pierre, qui courent vers le tombeau vide. L’annonce de Marie-Madeleine les bouleverse profondément :
« On a enlevé le Seigneur du tombeau, et nous ne savons pas où on l’a mis ! »

Leur réaction reflète le désir profond de chaque cœur humain pour le divin. Jean, le disciple bien-aimé, arrive le premier mais attend Pierre, un acte d’humilité et de respect. Lorsqu’ils arrivent au tombeau vide, ils sont confrontés à une scène saisissante : les linges funéraires sont pliés soigneusement à leur place. À cet instant, Jean croit. Bien qu’il ne comprenne pas encore pleinement le mystère de la résurrection, la foi commence à s’enraciner dans son cœur.

Cette narration puissante nous rappelle que la foi n’est pas une expérience momentanée  mais un chemin, qui se déploie à travers diverses étapes de compréhension et de confiance. Les linges pliés portent un message symbolique profond. Dans la tradition juive, lorsqu’un maître terminait un repas, une serviette pliée signalait au serviteur que le maître reviendrait. De même, les linges pliés dans le tombeau transmettent un message d’espérance et de promesse : Jésus n’est pas parti pour toujours ; Il reviendra.

Ce détail nous assure que la résurrection n’est pas seulement un événement du passé, mais une réalité vivante, nous orientant vers l’accomplissement ultime de sa promesse d’être toujours avec nous comme Emmanuel.

Cette narration nous invite à « courir » vers Jésus avec la même ardeur. Pendant cette Octave de Noël, nous célébrons non seulement la naissance du Christ, mais aussi la promesse de sa victoire sur la mort. Le même Christ né à Bethléem est le Sauveur ressuscité qui triomphe du péché et offre la vie éternelle.

Un Message pour l’Octave de Noël

L’Octave de Noël est un temps pour se baigner dans la lumière de la présence du Christ et laisser cette lumière dissiper les ténèbres en nous. Le Dieu qui s’est rendu tangible à Bethléem continue de se faire connaître dans nos vies, à travers l’Écriture, l’Eucharistie, et l’amour que nous partageons les uns avec les autres. Il nous appelle à être des témoins comme Jean, proclamant ce que nous avons entendu, vu et touché.

En méditant sur ces Écritures, réfléchissons à quelques questions :

  • Sommes-nous conscients de la présence du Christ dans les moments ordinaires de notre vie ?
  • Proclamons-nous cette présence avec joie, comme Jean, invitant les autres à l’expérimenter ?
  • Courons-nous vers Jésus avec la même ferveur que Pierre et Jean, ou avons-nous perdu notre élan ?

Déballer la Joie

Bien-aimés dans le Christ, cette saison ne consiste pas seulement à regarder en arrière vers la crèche, mais aussi à regarder en avant vers le tombeau vide. La joie de Noël est inséparablement liée à la joie de Pâques. Le Christ, qui est venu habiter parmi nous, a vaincu la mort, le péché, et demeure avec nous aujourd’hui.

Alors que nous poursuivons cette Octave de Noël, prions pour des cœurs attentifs au miracle d’Emmanuel, Dieu avec nous. Puissions-nous, comme Jean, proclamer avec audace ce que nous avons vu et entendu. Et courons vers Lui avec la foi ardente de ceux qui savent que le plus grand cadeau de tous a déjà été donné.

« Tout cela, nous vous l’écrivons pour que notre joie soit complète » (1 Jean 1,4).

Joyeuse fête de la Nativité de Jésus à nous tous !🙏🙏🙏

 


Unraping the Greatest Gift: Witnessing the Word Made Flesh in our Lives. (1 John 1:1-4 and John 20:1-8).

 

The Gift of Witness and Presence

In these days of the Christmas Octave, the Word of God gradually helps us to discover the beauty of the greatest gift of God to humanity: the Word made flesh, God’s perfect love revealed in Jesus Christ. Today's readings invite us to reflect on this profound gift, not just as an abstract truth, but as a lived experience of God's presence.

The Word of Life Manifested

In this epistle, John’s words resound with awe: “That which was from the beginning, which we have heard, which we have seen with our eyes, which we have looked at and our hands have touched, this we proclaim concerning the Word of life.”

Here is a witness whose life was forever transformed by encountering Christ. Notice the progression: hearing, seeing, touching, each a step deeper into intimacy with God. John doesn’t speak of a distant God but one who walked among us, shared meals, embraced the brokenhearted, set the captives free, healed the sick, cast out demons, and allowed his wounds to be touched after his resurrection, reconciled humanity with God.

This is the essence of Christmas: God is not far removed from our struggles, joys, and sorrows. He has entered our world, taken on our flesh, and dwelt among us so that our joy may be complete. Our human nature, though wounded by original sin, is now graciously elevated to access divine life, opening the way for us to be divinized and share in the very life of God. In the stillness of this Christmas Octave, we are reminded that our faith is not a myth or philosophy, it is an encounter with the living Christ, the Word of Life made visible and tangible. St John wants us to understand that being a Christian, a disciple of Jesus is all about hearing, seeing, and touching Him, having a transformative experience of his Love and Presence.

Running Toward the Empty Tomb

On this Octave morning, we are also drawn into the haste and urgency of John and Peter as they run to the empty tomb. Mary Magdalene’s proclamation shakes them to their core: “They have taken the Lord out of the tomb, and we don’t know where they have put him!”

Their response mirrors the deep longing in every human heart for the divine. John, the beloved disciple, arrives first but waits for Peter, an act of humility and deference. When they arrivesd at the empty tomb, they are met with a striking scene: the burial cloths are folded neatly in place. At that moment, John believes. Though he does not yet fully comprehend the mystery of the resurrection, faith begins to take root in his heart. This powerful narrative reminds us that faith is not a single moment but a journey, one that unfolds through various stages of understanding and trust. The folded burial cloths carry a profound symbolic message. In Jewish tradition, when a master finished a meal, a folded napkin signaled to the servant that the master would return. Similarly, the folded cloths in the tomb convey a message of hope and promise: Jesus is not gone forever; He will return. This detail assures us that the resurrection is not only an event of the past but a living reality, pointing us toward the ultimate fulfillment of His promise to be with us always as the Emmanuel.

This narrative invites us to “run” toward Jesus with the same eagerness. During this Octave of Christmas, we celebrate not only the birth of Christ but also the promise of his victory over death. The same Christ born in Bethlehem is the risen Savior who conquers sin and offers eternal life.

A Message for the Octave of Christmas

The Octave of Christmas is a time to bask in the light of Christ’s presence and let that light dispel the darkness within us. The God who became tangible in Bethlehem continues to make himself known in our lives, through Scripture, the Eucharist, and the love we share with one another. He calls us to be witnesses like John, proclaiming what we have heard, seen, and touched.

As we meditate on these scriptures, let us reflect on a few questions:

  • Are we aware of Christ’s presence in the ordinary moments of our lives?
  • Do we, like John, proclaim this presence with joy, inviting others to experience it?
  • Are we running toward Jesus with the same zeal as Peter and John, or have we grown weary?

Unwrapping the Joy

Beloved in Christ, this season is not just about looking back at the manger but also forward to the empty tomb. The joy of Christmas is inseparably linked to the joy of Easter. Christ, who came to dwell among us, has conquered death, sin and remains with us today.

As we continue in the Octave of Christmas, let us pray for hearts that remain attentive to the miracle of Emmanuel, God with us. May we, like John, proclaim boldly what we have seen and heard. And may we run toward him with the eager faith of those who know the greatest gift of all has already been given.

“We write this to make our joy complete” (1 John 1:4). Happy Feast of Nativity of Jesus to us all!!!🙏🙏🙏

 


Christ Calls the Broken and Sends Them to Heal the World

Before we meditate on today's Gospel passage, let us briefly recall what preceded it. In Mark 2:1-12, Jesus was in Capernaum, where He f...