Thursday, December 28, 2023

ENTRE LUMIERE ET TENEBRE : LA COMMEMORATION DES SAINTS INNOCENTS, (1 Jean 1:5 à 2:2. Matthieu 2 :13-18).


Bien-aimés en Christ, aujourd'hui, l'Église catholique commémore la Fête des Saints Innocents. Les lectures bibliques qui nous sont données nous interpellent sur notre perception de Dieu, la nature du mal, le rôle de l'agent humain dans un monde qui expérimente à la fois l'obscurité et la lumière. La célébration de la Nativité et l'accomplissement des prophéties nous aident à méditer sur les fondements de notre foi dans ce contexte.

Dans la première lecture (1 Jean 1:5 à 2:2), nous est offerte une réflexion sur Dieu. L'évangéliste Jean dit : « Dieu est lumière et en Lui il n'y a pas de ténèbres ! ». Utiliser l'image de la lumière pour décrire Dieu éclaire notre esprit. Son opposition aux ténèbres du péché et du mal nous aide à comprendre qu'en tant qu'enfants de Dieu, « créés à l'image et à la ressemblance de Dieu », nous sommes appelés à marcher dans la lumière ; en d'autres termes, à refléter l'image de notre Créateur. Les ténèbres sont souvent associées à la peur, au crime, au péché et au mal, etc. Plusieurs passages bibliques nous invitent à vivre comme des enfants de lumière.

Éphésiens 5:8-11 dit : « Car autrefois vous étiez ténèbres, mais à présent vous êtes lumière dans le Seigneur. Vivez comme des enfants de lumière (car le fruit de la lumière consiste en toute bonté, justice et vérité) et découvrez ce qui plaît au Seigneur. N'ayez rien à faire avec les œuvres stériles des ténèbres, mais plutôt exposez-les. »

1 Thessaloniciens 5:5-8 dit : « Vous êtes tous des enfants de lumière et des enfants du jour. Nous n'appartenons pas à la nuit ni aux ténèbres. Alors, ne soyons pas comme les autres, qui dorment, mais soyons éveillés et sobres. Car ceux qui dorment, dorment la nuit, et ceux qui se soûlent, se soûlent la nuit. Mais puisque nous appartenons au jour, soyons sobres, revêtant la foi et l'amour comme une cuirasse, et l'espérance du salut comme un casque. »

Romains 13:12-14 dit : « La nuit est presque finie ; le jour est presque là. Alors rejetons les œuvres des ténèbres et revêtons l'armure de lumière. Comportons-nous décemment, comme en plein jour, pas en festoyant et en s'enivrant, pas dans l'immoralité sexuelle et la débauche, pas dans la discorde et la jalousie. Au contraire, revêtez-vous du Seigneur Jésus-Christ, et ne prévoyez pas comment satisfaire les désirs de la chair. »

Cette utilisation métaphorique de la lumière, par opposition aux ténèbres, symbolise la pureté, la vérité et la sainteté par opposition au péché, au mensonge et au mal. Nous faisons tous l'expérience de la réalité du mal et du péché. Hérode a massacré ces Enfants Innocents dans sa quête de pouvoir. Nous pouvons imaginer la douleur et l'agonie de ces enfants et de leurs familles. Dieu aurait certainement pu éliminer Hérode ; mais il a choisi plutôt de conduire l'Enfant-Jésus en Égypte. Tant le massacre des Enfants Innocents que la fuite en Égypte ont été interprétés comme l'accomplissement de prophéties. Le message central est de comprendre que c'est dans un monde violent que Jésus est né. Cela nous invite à contempler le mystère d'un Dieu non-violent, dont l'amour s'étend à tous. C'est l'une des spécificités de la foi chrétienne : Dieu incarné qui aime tous !

Pourtant, il est important que nous recevions ce message dans notre vie personnelle. Hérode n'était pas né violent ; il le devint à cause de sa soif démesurée de pouvoir. Chaque être vivant peut choisir d'être du côté de la lumière, rejetant la tentation de la violence, du mal. Cela devient possible lorsque nous prenons conscience de la fragilité humaine, de nos échecs, de nos péchés, et que nous trouvons espoir et pardon dans le Sang de Jésus qui nous purifie de tout péché. Comme l'a dit Saint Jean : « Si nous disons que nous sommes sans péché, nous nous trompons nous-mêmes, et la vérité n'est pas en nous. »

Aujourd'hui, la notion de péché s'efface progressivement, et notre société essaie continuellement de justifier le péché par toutes sortes d'arguments afin de ne pas faire sentir les gens coupables. Saint Jean dit : « Si nous reconnaissons nos péchés, Il (Dieu) est fidèle et juste et nous pardonnera nos péchés et nous purifiera de toute iniquité. »

Au milieu des contradictions de ce monde, la naissance de l'Enfant Jésus nous offre de l'espoir. Nous sommes appelés à faire confiance au plan du salut de Dieu pour l'humanité et à agir comme Joseph, même lorsque nous ne comprenons pas les voies de Dieu. Le plan de Dieu pour nous est profondément enraciné dans Son Amour et Sa Miséricorde offerts à tous. Dans un monde où les enfants sont encore massacrés, maltraités, enlevés, souffrent de violence et d'abus, rappelons-nous que l'Enfant Jésus nous appelle à l'action comme l'a fait Joseph.

Vivons et travaillons donc comme des enfants de lumière. Alors que nous continuons à lutter avec les réalités du mal et de la souffrance dans un monde gouverné par un Dieu d'amour et de paix qui nous a envoyé son Fils qui est  le  prince de la paix, trouvons espoir et force dans l'Emmanuel, Dieu avec nous!


BETWEEN LIGHT AND DARKNESS: COMMEMORATING THE HOLY INNOCENTS (1 JOHN 1:5 TO 2:2; MT. 2: 13-18).


Beloved in Christ, today, the Catholic Church commemorates the Feast of the Holy Innocents. The biblical readings given to us challenge our perception of God, the nature of evil, the role of human agency in a world that experience both darkness and light. The celebration of the Nativity of Jesus and the fulfillment of prophecies help us meditate on the foundation of our faith.

The first reading, (1 John1:5 to 2:2 ) offer us a reflection on God. The evangelist John says: “God is light and in Him there is no darkness!”. Using the image of light to describe God enlightens our mind. Its opposition to the darkness of sin and evil helps us comprehend that as children of God, “created in God’s image and likeness”, we are called upon to walk in in light; in other words, the reflect the image of our Creator. Darkness is often associated with fear, crime, evil, etc. Several biblical passages invite us to live as children of light.

Ephesians 5:8-11says: “For you were once darkness, but now you are light in the Lord. Live as children of light (for the fruit of the light consists in all goodness, righteousness, and truth) and find out what pleases the Lord. Have nothing to do with the fruitless deeds of darkness, but rather expose them.”  

1 Thessalonians 5:5-8: says: “You are all children of the light and children of the day. We do not belong to the night or to the darkness. So then, let us not be like others, who are asleep, but let us be awake and sober. For those who sleep, sleep at night, and those who get drunk, get drunk at night. But since we belong to the day, let us be sober, putting on faith and love as a breastplate, and the hope of salvation as a helmet.


Romans 13:12-14: says: “The night is nearly over; the day is almost here. So let us put aside the deeds of darkness and put on the armor of light. Let us behave decently, as in the daytime, not in carousing and drunkenness, not in sexual immorality and debauchery, not in dissension and jealousy. Rather, clothe yourselves with the Lord Jesus Christ, and do not think about how to gratify the desires of the flesh.”

This metaphorical use of light, as opposed to darkness, symbolizes purity, truth, and holiness as opposed to sin, falsehood and evil. We all experience the reality of evil and sin. Herod massacred these Innocent Children in his quest for power. We can imagine the pain and agony of these children and their families. God could have certainly eliminated Herod; but rather he chose to take the Child-Jesus to Egypt. Both the massacre of the Innocent Children and the flight to Egypt were interpreted as accomplishment of prophecies. The core message is to understand that it is in a violent world that Jesus was born. This invites us to contemplate the mystery of a non-violent God, whose love is extended to all. This is one of the specificities of Christian faith: Incarnate-God who loves all!

Yet, it is important that we receive this message in our personal life. Herod was not born violent; he became so because of his quest for power. Every living soul can choose to be by the side of light, rejecting the temptation of violence, of evil.  This becomes possible when we grow in awareness of human frailty, our failures, our sins, and find hope and forgiveness in the Blood of Jesus that cleanses us from all sin.  As Saint John said: “If we say that we are without sin, we deceive ourselves, and the truth is not in us.”

Today, the notion of sin is gradually fading, and our society continuously tries to justify sin with all sorts of argument in order to make people not feel culpable. St John says: “If we acknowledge our sins, He (God) is faithful and just and will forgive our sins and cleanse us from every wrongdoing.”

Amidst the contradictions of this world, the birth of Child Jesus offers us hope. We called to trust God’s ultimate plan of salvation for humanity and act like Joseph, even when we don’t understand God’s ways. God’s plan for us is deeply rooted in His Love and Mercy offered to all.  In a world where Children are still being massacred, maltreated, kidnapped, suffer violence and abuses, let’s remember that the Infant Jesus calls us to action as Jospeh did. Let us therefore live and work as children of light. As we continue to grapple with the realities of evil and suffering in a world governed by a God of love and peace who has sent us a prince of peace, let us find hope and strength in the Emmanuel, God with us!

 

 

A Prayer on the Feast of the Holy Innocents

Heavenly Father, on this Feast of the Holy Innocents, we seek Your light amidst the darkness of this world. We remember the innocent lives lost and embrace Your presence, O God of light, in whom there is no darkness.

Guide us, Lord, to walk as children of light, embodying goodness, righteousness, and truth. Help us to reject the deeds of darkness and to wear the armor of light, living in the love and peace of the Lord Jesus Christ.

In the mystery of Your non-violent love, revealed in the birth of Jesus and the trials of the Holy Innocents, grant us the grace to acknowledge our frailties and sins, seeking Your forgiveness and healing. Like St Jospeh, inspire us to act with courage and faith, trusting in Your plan of salvation.

Protect all children who suffer from violence and abuse and empower us to be instruments of Your peace and mercy. May the Emmanuel, God with us, be our constant source of hope and strength.

We make our prayers through Christ our Lord, Amen.🙏🙏🙏

 


Saturday, December 23, 2023

LA RESTAURATION DE LA VOIX PROPHÉTIQUE : UNE MÉDITATION SUR LA NAISSANCE DE JEAN (LUC 1, 57-66).


Alors que nous nous préparons à célébrer Noël, prenons un moment pour réfléchir sur le message de Luc 1:57-66. Ce passage des Écritures nous invite à contempler la naissance miraculeuse et le nom donné à Jean le Baptiste, qui a annoncé la Nativité du Christ et nous rappelle le plan du salut de Dieu.

L'importance du Nom : Dans ces versets, nous assistons à la naissance du fils d'Elisabeth et de Zacharie, un événement remarquable marqué par l'intervention divine. Le nom donné au nouveau-né, « Jean », signifiant « Dieu est miséricordieux », n'est pas seulement la formalité de nommer un enfant ; c'est plutôt une déclaration prophétique. La restauration de la parole de Zacharie lors du nommage de son fils est un signe et une importance de la parole de Dieu. C'est un signe pour les voisins qu'il se passe quelque chose d'extraordinaire et cela témoigne de la nature divine de la naissance de Jean et de sa mission future. Nous pouvons voir dans la parole restaurée un symbole de la restauration de la voix prophétique en Israël. Jean le Baptiste, en tant que prophète, préparerait le chemin pour Jésus, comme annoncé par les prophètes. Ce nom nous rappelle que, au milieu de nos vies, la grâce de Dieu est toujours présente, transformant les événements ordinaires en extraordinaires et le banal en miraculeux.

Les circonstances de sa naissance et de son nom :

La naissance de Jean n'était pas un événement simplement ordinaire. Ses parents avaient été sans enfants pendant de nombreuses années, une situation qui comportait une stigmatisation sociale et une douleur personnelle. Pourtant, à un âge avancé, ils ont été bénis avec un enfant. Nous pouvons voir dans la naissance de Jean un témoignage éclatant du fait que rien n'est impossible pour Dieu. Le nom de Jean, contrairement aux normes culturelles et aux attentes familiales, souligne encore le rôle unique qu'il devait jouer dans l'histoire du salut. Cet acte de nommage était une puissante affirmation de la souveraineté de Dieu et un présage de la transformation radicale que l'avènement du Christ apporterait.

La réaction des voisins :

Les voisins et les proches d'Elisabeth et de Zacharie ont été étonnés par ces événements. Leur étonnement et la diffusion subséquente de la nouvelle dans toute la région montagneuse de Judée soulignent l'impact des œuvres de Dieu parmi son peuple. Cela nous rappelle, en tant que chrétiens modernes, de reconnaître et de partager les merveilles de Dieu dans nos vies.

Garder ce mystère dans son cœur :

Luc note que « tous ceux qui entendaient ces choses les gardaient dans leur cœur ». Cette phrase nous invite à méditer profondément sur la signification de ces événements. En tant que chrétiens se préparant pour Noël, nous sommes appelés à intérioriser l'histoire de la naissance et du nom de Jean. C'est un rappel pour embrasser les voies inattendues de Dieu, pour trouver l'espoir dans l'attente, et pour préparer nos cœurs joyeusement à la venue de Jésus, l'expression ultime de la grâce de Dieu.

Prenons le temps de réfléchir aux circonstances miraculeuses entourant la naissance de Jean le Baptiste en cette saison de l'Avent. Que son histoire nous inspire à ouvrir nos cœurs aux voies merveilleuses du Seigneur, à embrasser Sa grâce, et à préparer joyeusement la célébration de la Nativité du Christ. Car dans ces événements se trouvent les profonds mystères de notre foi, le déploiement du plan salvateur de Dieu, et la promesse durable de Son amour et de Sa grâce. Amen.


THE RESTORATION OF A PROPHETIC VOICE: A MEDITATION ON THE BIRTH OF JOHN (LUKE 1, 57-66).


As we prepare to celebrate Christmas, let us take a moment to reflect on the Gospel message of today (Luke 1:57-66). This scripture passage invites us to contemplate the miraculous birth and naming of John the Baptist, which foreshadowed the Nativity of Christ and reminds us of God's unfolding plan.

The Significance of the Name:

In these verses, we witness the birth of Elizabeth and Zechariah's son, which was a remarkable event marked by divine intervention. The name given to the newborn, « John, » meaning « God is gracious, » is not just the formality of giving name to a new born child; it is rather a prophetic declaration. The restoration of Zechariah’s speech at then naming of his son is sign and importance of God’s word. It’s a sign to the neighbors that something extraordinary is happening and this testifies of the divine nature of John’s birth and his future mission. We can see in the restored speech a symbol of restoration of the prophetic voice in Israel. John the Baptist, as a prophet, would go to prepare the way for Jesus as announced by the prophets.  This name reminds us that in the midst of our lives, God's grace is always present, turning the ordinary events into the extraordinary and the mundane into the miraculous.

The Circumstances of His Birth and Naming:

John's birth was beyond ordinary event. His parents had been childless for many years, a situation that carried social stigma and personal pain. Yet, in their advanced age, they were blessed with a child. We can see in John’s birth a vivid testament to the fact that nothing is impossible for God. The naming of John, contrary to cultural norms and family expectations, further underscores the unique role he was to play in salvation history. This act of naming was a powerful affirmation of God's sovereignty and a foreshadowing of the radical transformation that Christ's coming would bring.

The Reaction of the Neighbors:

The neighbors and relatives of Elizabeth and Zechariah were amazed by these events. Their astonishment and subsequent spreading of the news throughout the hill country of Judea highlights the impact of God's works among His people. It reminds us, as modern-day Christians, to recognize and share the marvels of God in our lives.

Taking It to Heart:

Luke notes that « all who heard these things took them to heart, ». This phrase invites us to ponder deeply the significance of these events. As Christians preparing for Christmas, we are called to internalize the story of John's birth and naming. It's a reminder to embrace the unexpected ways of God, to find hope in the midst of waiting, and to prepare our hearts joyfully for the coming of Jesus, the ultimate expression of God's grace.

Let us take time to reflect on the miraculous circumstances surrounding the birth of John the Baptist this Advent season.  May his story inspire us to open our hearts to the wondrous ways of the Lord, to embrace His grace, and to prepare joyfully for the celebration of the Nativity of Christ. For in these events lie the deep mysteries of our faith, the unfolding of God's salvific plan, and the enduring promise of His love and grace. Amen.


Thursday, December 21, 2023

DE L'ANNONCIATION À LA VISITATION : MÉDITATION SUR LA RENCONTRE JOYEUSE DE DEUX FEMMES. Luc 1:39-45


Hier, nous avons médité sur l'Annonciation de l'ange Gabriel à la Mère Marie et comment son « Oui » a ouvert la voie au mystère de l'Incarnation de Jésus. L'Évangile d'aujourd'hui se présente comme une continuité de l'Annonciation. C'est une rencontre splendide entre Marie et sa cousine Élisabeth : deux femmes que Dieu a utilisées pour accomplir Son plan de salut. Cet Évangile nous aide à comprendre davantage l'identité de Marie et la nature profonde de sa mission en tant que Mère de notre Sauveur.

La première chose qui me frappe dans cet Évangile est la promptitude avec laquelle Marie a agi sur le message de l'ange Gabriel. Saint Luc dit : « En ces jours-là, Marie se mit en route et se rendit avec empressement vers la région montagneuse, dans une ville de Juda. » Ce voyage de Marie n'est pas seulement physique, mais profondément spirituel. Son empressement parle de l'urgence et de l'importance de sa mission. Elle porte en elle le Sauveur du monde, et son voyage vers Élisabeth est un témoignage de son acceptation immédiate et de sa participation active au plan de Dieu. Elle va rapidement partager la Bonne Nouvelle à sa cousine.

La rencontre entre Marie et Élisabeth est riche en signification théologique. Quand Élisabeth entend la salutation de Marie, l'enfant dans son ventre tressaille de joie. Et nous voyons ici l'œuvre du Saint-Esprit, la source de la joie divine. L'enfant Jésus et l'enfant Jean-Baptiste se rencontrent également dans le domaine spirituel. L'un se réjouit déjà de la mission de l'autre qui préparera le chemin pour lui. Ils nous enseignent que la vie humaine est sacrée et a une origine divine, donc non réductible à la composition biologique.

Élisabeth, remplie du Saint-Esprit, reconnaît la bénédiction de Marie et la nature extraordinaire de l'enfant qu'elle porte. Par sa bouche, Marie est proclamée « Bénie entre toutes les femmes, et béni est le fruit de ses entrailles. » Cette reconnaissance par Élisabeth et son enfant à naître, Jean le Baptiste, souligne la sainteté du rôle de Marie. Elle est une participante active dans l'histoire du salut, choisie et bénie parmi les femmes.

De plus, cette rencontre révèle l'humilité profonde et la foi de Marie. Malgré son jeune âge et l’irruption de Dieu dans sa vie, l’obligeant à renoncer à son projet initial avec Joseph, sa réponse à l'appel de Dieu est celle motivée par la foi et l’obéissance. En elle, nous voyons le modèle parfait de disciples. Le voyage de Marie vers Élisabeth montre sa volonté de servir et sa profonde compassion, alors qu'elle va aider sa parente âgée. Elle nous enseigne l'importance de la charité créative et d'être prompt à faire le bien sans tergiversation.

En outre, ce récit préfigure la mission de Jésus. Tout comme Jean-Baptiste tressaille de joie à la présence du Christ encore dans le ventre de Marie, ainsi l'arrivée du Christ dans le monde apportera la joie et le salut. C'est un moment qui anticipe le pouvoir transformateur de Jésus, la lumière qui brillera dans les ténèbres.

À l'approche de la Fête de la Nativité de Jésus, ce passage nous invite, en tant que chrétiens, à contempler le rôle de Marie dans le plan de salut de Dieu. Elle est plus que la mère de Jésus ; elle est la Théotokos, celle qui porte Dieu, un modèle de foi et d'humilité pour tous les croyants. Son voyage vers Élisabeth nous rappelle d'embrasser l'appel de Dieu avec empressement, de servir avec compassion et d'anticiper la joie que le Christ apporte dans nos vies.

Alors que nous nous préparons à célébrer la naissance du Christ, réfléchissons au voyage de Marie, à sa rencontre avec Élisabeth, et au mystère profond de l'Incarnation. En cette saison, nous sommes appelés à imiter la fidélité de Marie et à ouvrir nos cœurs au pouvoir transformateur de la venue du Christ. Que ce temps soit un moment de renouveau spirituel profond, alors que nous nous approchons du mystère de Dieu fait chair, né de la Vierge Marie, pour le salut de tous.

 

Prions le Seigneur :

Père céleste, alors que nous préparons nos cœurs pour la venue de Ton Fils, inspire-nous avec la foi et l'humilité de la Bienheureuse Vierge Marie. Accorde-nous la grâce d'embrasser Ta volonté avec joie et de servir avec l'urgence et l'amour qu'elle a montrés lors de son voyage vers Élisabeth.

En cette sainte saison de l'Avent, remplis-nous de la joie et de la paix de Ta présence. Que la rencontre de Marie et Élisabeth, remplies du Saint-Esprit, nous rappelle la grande joie que Jésus apporte dans notre monde et dans nos vies.

Seigneur, guide-nous dans le chemin de la droiture et de l'amour alors que nous attendons la naissance de notre Sauveur. Aide-nous à refléter Ta lumière et Ton amour dans nos actions et nos paroles, suivant l'exemple de l'obéissance fidèle de Marie. Nous faisons nos prières par Jésus-Christ, notre Seigneur.

 

 

 

 

 

 


FROM ANNUNCIATION TO VISITATION: MEDITATION ON THE JOYFUL ENCOUNTER OF TWO WOMEN. Luke 1:39-45


Yesterday, we meditated on the Annunciation of Angel Gabriel to Mother Mary and how her “Yes” paved the way for the mystery of Incarnation of Jesus.  Today’s Gospel comes as a continuity with the annunciation. It is a splendid encounter between Mary and her cousin Elizabeth: two women whom God used to accomplish His plan of salvation. This Gospel helps us understand further the identity of Mary and the profound nature of her mission as Mother of our Savior.

The first thing that strikes me in this Gospel is the promptitude with which Mary acted on the message of angle Gabriel. St Luke says: “Mary set out in those days and traveled to the hill country in haste to a town of Judah.” This journey of Mary is not just physical, but deeply spiritual. Her haste speaks to the urgency and importance of her mission. She carries within her the Savior of the world, and her journey to Elizabeth is a testament to her immediate acceptance and active participation in God's plan.  She goes rapidly to share the Good News to her cousin.

The encounter between Mary and Elizabeth is rich in theological significance. When Elizabeth hears Mary’s greeting, the child in her womb leaps for joy. And we see here the work of the Holy Spirit, the source of divine joy.  Child Jesus and child John the Baptist equally met in the spiritual realm. One is already rejoicing in the mission of the other who will prepare the way for him. They teach that human life is sacred and has divine origine, thus not reducible to the biological composition. 

Elizabeth, filled with the Holy Spirit, recognizes Mary's blessedness and the extraordinary nature of the child she carries. Through her mouth, mother Mary is proclaimed “Blessed among all women, and blessed is the fruit of her womb.” This recognition by Elizabeth and her unborn child, John the Baptist, point out the sacredness of Mary’s role. She is an active participant in salvation history, chosen and blessed among women.

Moreover, this encounter reveals the profound humility and faith of Mary. Despite her young age and the bewildering circumstances, her response to God's call is one of faith and obedience. In her, we see the perfect model of discipleship. Mary's journey to Elizabeth shows her willingness to serve and her deep compassion, as she goes to assist her elderly relative. She teaches us the importance of creative charity and being prompt in doing good without tergiversation.

Furthermore, this narrative foreshadows the mission of Jesus. Just as John the Baptist leaps in joy at the presence of Christ still in Mary's womb, so too will the coming of Christ into the world bring joy and salvation. It is a moment that anticipates the transformative power of Jesus, the light that will shine in the darkness.

In the approach to the Feast of the Nativity of Jesus, this passage invites us, as Christians, to contemplate the role of Mary in God’s plan of salvation. She is more than the mother of Jesus; she is the Theotokos, the God-bearer, a model of faith and humility for all believers. Her journey to Elizabeth reminds us to embrace God’s call with haste, to serve with compassion, and to anticipate the joy that Christ brings into our lives.

As we prepare to celebrate the birth of Christ, let us reflect on Mary's journey, her encounter with Elizabeth, and the profound mystery of the Incarnation. In this season, we are called to emulate Mary's faithfulness and to open our hearts to the transformative power of Christ's coming. Let this time be one of deep spiritual renewal, as we draw nearer to the mystery of God made flesh, born of the Virgin Mary, for the salvation of all.

 

Let us pray:

Heavenly Father, as we prepare our hearts for the coming of Your Son, inspire us with the faith and humility of the Blessed Virgin Mary. Grant us the grace to embrace Your will with joy and to serve with the urgency and love she showed on her journey to Elizabeth.

In this holy season of Advent, fill us with the joy and peace of Your presence. May the encounter of Mary and Elizabeth, filled with the Holy Spirit, remind us of the great joy that Jesus brings into our world and our lives.

Lord, guide us in the path of righteousness and love as we await the birth of our Savior. Help us to reflect Your light and love in our actions and words, following the example of Mary's faithful obedience. We make our prayers through Jesus Christ, our Lord.


Wednesday, December 20, 2023

THE ADVENT OF “EMMANUEL: TRACING THE PROMISE FROM ISAIAH TO THE ANNUNCIATION. (Isaiah 7:10-14 and Luke 1:26-38).

 

Today’s readings (Isaiah 7:10-14 and Luke 1:26-38) help depict mystery and beauty of the Nativity of the Lord. These passages reveal how God’s plan of salvation unfolds and how we should respond to His call at the approach of Christmas celebration.   

In the first reading (Isaiah 7:10-14), we see how the Lord offers King Ahaz a sign as a gesture of reassurance and guidance during a time of political turmoil and uncertainty in Israel. Although the Lord gives Ahaz a chance to trust Him by asking for a sign, Ahaz declines. His refusal may have been due to a lack of faith or a desire to rely on his own plans instead of God’s providence. However, the Lord still gives him a sign: “The Virgin will conceive and bear a son and shall name him Emmanuel.”. This sign points to the ultimate act of God's intervention in human history, the incarnation of God as man.

In the Gospel (Luke 1:26-38), we witness the fulfillment of Isaiah's prophecy as the angel Gabriel announces to Mary, a virgin, that she will bear a son, Jesus, who will be called the Son of the Most High. Mary responds with faith and obedience by saying “Behold, I am the handmaid of the Lord. May it be done to me according to your word.”. Her “yes” to God’s request is for us a model of response to God invitation in our lives. She teaches us also to learn to dialogue with God in prayer for faith and reason are complementary in serving God. Mary’s acceptance paves the way for the miraculous birth of Jesus, the true Immanuel, “God with us.”

These passages prepare us for the Nativity of the Lord by highlighting the essential elements of Advent:  it’s a time to contemplate and welcome divine initiative, embrace fully human response, and the coming of salvation. They remind us to reflect on our own openness to God’s working in our lives and to recognize and respond to God’s presence and call. The birth of Jesus is not just a historical event but a present reality that demands our response, a response of faith, trust, and surrender to God’s loving plan.

These scriptures teach us that God's plans are often beyond our understanding, yet always for our ultimate good. They also teach us the intertwining of divine promise and human cooperation.  As we prepare to celebrate the Nativity of the Lord, let us open our hearts to the divine mystery, trusting in God's promises and responding with the same faith and obedience as Mary, ready to welcome Christ into our lives anew.

 

Let us pray:

Heavenly Father, as we come closer to the feast of Nativity of your Son, Jesus, we humbly ask you to dispose our hearts to the contemplation of your divine promises revealed in the scriptures. In the words of Isaiah and the story of Mary, we find the courage to trust in Your plan, even when the path is veiled in mystery.

Lord, just as You called upon Ahaz to believe in Your signs and chose Mary for her unwavering faith, call us too into a deeper relationship with You. Help us to open our hearts, that we might respond with the same trust and obedience as Mary when she embraced Your will with a simple, yet profound, ‘Yes.’

May the birth of Jesus renew our faith and fill our lives with Your love and peace.

Bless us, O Lord, with the grace to receive Your Son into our lives, not just in this season but every day. Through the intercession of Mary, may our journey towards Christmas be a time of true spiritual awakening and joy.

 

We make our prayers through Christ our Lord and Savior. Amen.


Christ Calls the Broken and Sends Them to Heal the World

Before we meditate on today's Gospel passage, let us briefly recall what preceded it. In Mark 2:1-12, Jesus was in Capernaum, where He f...